Ali, dah ready ke belum?

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

seperti kakaknya nawal, saya berhajat nak hantar dia ke tadika pd awal thn depan, sebelum dia genap 4 thn. bg saya pendedahan awal utk anak2 di tadika adalah sgt baik. tapi, Ali ni dah bersedia ke belum? dlm hal ini saya tak dpt elak dr membandingkan ali dengan ketika nawal seusia ali dulu.

1. Masih bergantung pd diapers.
Ali sudah 3 tahun 3 bulan. tp dia masih berpampes. dah byk kali train, kekadang berjaya dan selalunya gagal. dia masih suka membuang dlm pampes. mungkin tak cukup training lg sbb saya cuma training pd weekend. dia mungkin perlu lebih masa utk training. ini masalah sikit. nawal free diaper ketika usianya 2 thn setgh. itupun saya training dia masa cuti 3 bulan bersalinkan ali. masa itu saya ambik kesempatan utk train nawal. dan alhamdulillah, nawal mudah diuruskan. mungkin nanti masa saya cuti bersalin hujung tahun ni saya dpt tumpukan utk train ali. moga dipermudahkan Allah. amin.

2. Belum pandai memegang pensil dgn betul.
dia pegang ikut suka dia ja. bila kita bgtau, dia tukar kejap then jd balik ikut style dia. nawal dulu 2 tahun ,ebih dah pandai pegang pensil, dengan sekali ajar. haih, banding lagi...

3. Fokus. 
Ali susah utk fokus pd sesuatu kalau kita ajar dia. ajar baca iqra dia ikut la utk sebaris, kemudian dah start main2. dia masih suka nak bergurau senda dari nak mempelajari sesuatu.


dalam saya dok pikir2 pasal ali ni, ada rakan blogger upkan entry ni : http://saatakukaupilih.blogspot.com/2014/10/14-perkara-ibu-bapa-perlu-tahu-sebelum.html.


yeahhh. tahnx jijie. ini mmg sgt membantu. saya akan usahakan benda2 ini setel sebelum Ali ke tadika tahun depan. insyaallah. moga Allah mudahkan. amin.

Comments

assalam rina,
salam perkanalan....
anak sha dah 2thn 8bln pun dok berpampers lagik..
belom tepk nak free diapers lagik he3
ingatkan awai lagik
tersilap ghopenya he3
apapun jemputla singgah blog sha juga yer :)
RieNa said…
salam sha.

dah boleh dah tu start pelan2. tgk dia ready ke tak. tp tu lah, susah nak kosentret.

thanx sudi jengah. :)
CikSiti said…
salam sha..

good luck! setiap anak lain perkembangannya..yg penting mummy jangan stress yer =)
shaliza said…
Salam Riena...no.2 & no.3 tu lebih kurang syahmi...lain anak lain perangainya..

Popular posts from this blog

Derita sakit gigi.

:: perihal susu ::

Salam Terakhir ...