Thursday, 31 October 2013

well done, Nawal!

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

semalam, saya ambil nawal di taskanya, dan bawa dia ke pasar tani di seberang jalan,sambil berbual2 tanya aktiviti dia hari tu. nawal pun pot pet pot pet bercerita sehinggalah dia bercerita tentang sesuatu :

nawal : ummi, td cikgu liza cakap, nawal kena mai hari bg hadiah nanti, sbb nawal dpt no 2, nawal dpt hadiah.

ummi : are u serius?? (tiba2 speaking ummi,sbb terkejut.) nawal betui ka ni...

nawal : betui ummi. ummi tanya cikgu liza. yg dpt no 1 tu ilham dgn anis (nama saya reka sbb mmg tak ingat,sbb dok terpinga2 betui ka anak aku dpt no 2).

ummi : ok,ok..alhamdulillah..tahniah nawal. ummi seronok sgt!

masuk je dalam kereta,terus saya call abg aleh, sbb excited lebih katanya. hahaha! x sabaq nak tunggu abg aleh blk rumah nak bercerita. saya pun tanya abg aleh agak2 anak dia dpt no berapa periksa. tau dia jwb apa?

"isk,taktaulah nak kata..nawal tu nampak mcm main2 ja p sekolah. tak berani nak teka dpt no berapa."

bila saya bgtau nawal dpt no 2, abg aleh terkejut. terus dia ckp, "kelas dia ada berapa org,5 org saja ka?"

HAHAHAHAHA!! tak baik tau ayah ni... hahahaha!!

pagi ni saya ke sekolah nawal untuk ambik report card dia. sempatlah berbual2 dgn cikgu2 dia tentang nawal. nawal dlm kelas mmg nampak selamba dan tak fokus. suka termenung. kadang2 boleh terlelap sambil menulis. nampak pensil je tegak tak bergerak, dia sendiri dah pejam mata. hahahaha! bila exam cikgu cuma bacakan arahan dan bgtau apa yg perlu dibuat. dan biarkan murid2 jawab sendiri.

dan itulah, bg saya nawal ni dia mudah faham arahan. kalau kita bgtau apa2 suruh dia buat, dia cpt faham. dan bertindak dgn betul. itulah kelebihan dia, pendapat sayalah. nak kata dia bijak sgt tu rasanya biasa2 saja. budak2 lain pun sama ja mcm dia,cuma masa exam tu apa yg depa pikir tak diterjemahkan atas kertas.

 markah pun taklah byk  sgt, tp utk budak usia 4 thn ini dah cukup bagus bg saya. what do u expect from the kid at 4 y old?? hahahah! math 100 tu sbb nawal mmg suka dgn nombor2 ni.. bab mengira dia suka. saya mmg doakan dia tak mewarisi sifat saya yg tak suka math. hahahaha!



alhamdulillah. tahniah nawal. semoga terus cemerlang hari ke hari seiring dgn akhlak dan sifat yg baik. berjaya dunia dan akhirat. amin..

p/s : itulah kan, walaupun anak baru 4 tahun, dan dpt no 2 di tadika, tp sbg ibu ni feeling dia lebih. rasa bahagia dan seronok amat. pd hal anak baru 4 thn kot. mcmana lah rasanya bila anak dah konvo kat universiti nanti. mesti lg gembira. jd anak2, buatlah sehabis baik utk bahagiakan mak ayah.



4 comments:

kinna said...

tahniah nawal!! baguih la dpt anak cepat tangkap :) semoga jadi anak solehah tau!

RieNa said...

AMIN`!! thanx aunty kinah

DYatie said...

Tahniah Nawal!!!

MyzwaR said...

Tahniah Nawal!!... pasni bleh amik Ekonomi mcm ummi lah... bab selamba termenung tu mcm ummi gak rasanya.. haha..

typo : aspect => expect.. hehe..

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...