Thursday, 5 September 2013

pesan acik.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Assalamualaikum Afifah dan Syaza Aiman,
semoga kalian sihat2 hendaknya. sudah lama kita tak bertegur sapa di whatsapp, we chat, instagram atau facebook (baru 2 hari kot). mcm lama dah tak berbual mesra. (apa poyo sgt acik ni??)

ok,ok. i'm serious.

hari ini dah 5 september. kurang dari 17 hari lagi kalian bakal bertolak ke sana. macamana dengan persediaan kalian? mental? emosi? fizikal? tempat yang kalian nak pergi ni bukan mcm korea, jepun, new zealand mahupun bandung. tempat yang kalian nak pergi ni tempat istimewa. sangat istimewa. tempat yang pernah acik jejak 3 tahun lepas dan sgt merinduinya hingga saat ini.

ada beberapa perkara yang ingin acik titipkan buat kalian, anak2 saudara yang sgt acik sayang..
mungkin ada perkara yang kalian dah biasa dengar. yg sudah di pesan oleh ibu ayah atau ustaz ustazah ketika kursus haji. ini cuma pesanan yg timbul dari pengalaman acik yg lepas.

 sebelum berangkat.
sebelum berangkat. dari sekarang. buatlah solat sunat taubat. perbanyakkan istighfar. kalau boleh buat baik je dengan org. sebab dalam wktu sekarang kit tak nak sakitkan hati siapa2. nanti susah nak minta maaf. solat fardhu awal waktu. jangan lengah2. kurang kan perkara2 lagha (hiburan,tv dan lain2). seboleh2nya kita tak nak bwk diri kita yg berat sgt dosanya. semoga Allah ampunkan kita sebelum sampainya kita di sana. cuba lah ya.

sediakan wasiat. atau pesanan akhir. simpan di mana2. bgtau pd pemegang amanah. andai terjadi apa2, amanah kalian ada disitu. kita tak tahu andai pemergiaan kita ini adalah pemergian akhir..

selepas berangkat.
sediakan buku nota. coretkan pengalaman kalian. acik ada buat, tp tak habis. byk benda acik tak catit. sampai sekarang acik kesal. sbb bila rindu, benda yg tak seberapa itu yg acik ulang baca. kalau cik tulis banyak2 kan bagus. mmg betul kenangan tu tak dapat dilupakan. tp kalau dpt dicoretkan, ia lebih sweet kot.

khatamkan Al-Quran sekurang2nya sekali selama kalian di sana. usahakan. mesti boleh. nikmatnya baca Al-Quran dlm masjid nabi dan masjidil haram. indah. percayalah.

kurangkan tidur. bab ni acik risau dgn kalian kalau berdasarkan prestasi kalian sekarang. acik harap kat sana bkn mcm kat sini ye. bangun awal pagi2. jgn sampai ayah kena tunggu. kesian ayah. kalau nak tido sikit belah pg sblm zohor oklah. tp jgn lama2 sgt. mlm lps blk masjid, makan terus tidor ok.

berlapang dada dan mudah berkira. jangan mudah merungut. hati2 dgn kata2 kalian. jaga mulut. jangan bergaduh sesama kalian. acik doakan kalian baik2 saja kat sana. jgn perang mulut. jgn ckp tak elok walau dgn perkataan 'bodoh' sekali pun. ingat, kat sana kalau cakap apa pun Allah makbul ok. tolong byk2 beringat. bukan saja sesama kalian. tp dengan jemaah lain jugak. acik yakin kalian cukup dewasa untuk jd muslimah yg baik.

jangan boros. hati-hati bila berbelanja. mmg seronok tgk benda2 kat sana, bukan tak boleh. cuma beringat.

ringan tulang dan bantulah mereka yang kurang upaya. acik yakin kalian antara yg paling muda kat sana nanti. rajin2 lah bantu makcik2 nenek2 bila kat sana. bg laluan kat mereka. sekali lg,sifat berlapang dada kena selalu ada. ingat, kalau kita permudahkan urusan org lain, Allah akan permudahkan urusan kita.

sabar dan sabar dan sabar.  akan berlaku banyak perkara yang akan menguji kesabaran kita. andai terjadi sesuatu yg menduga kesabaran, pejam mata, pegang dada dan istighfar. moga Allah tingkatkan kesabaran kalian setinggi-tingginya. amin.

lupakan dunia sekejap, kejar keampunan dan rahmat dr Allah. 
sentiasa berdoa. hatta dlm blk hotel je pun. acik bg 1 contoh doa yg ayahcik buat dulu. dia mohon moga Allah buang sifat baran dan kurang sabar dia. alhamdulillah. Allah makbulkan. doa yg simple. yg bermakna. apa saja. doa. selalu doa. sebab tu kena ckp baik-baik. sbb kata2 tu pun jadi doa.

doa dan istighfar. bila kita dah biasa buat di sana, insyallah bila balik nanti pun kita akan selalu buat. doa dan istighfar.


rasanya takde dah kot nak tulis lagi. itulah yg penting. semoga dapat dihadam oleh akal dan hati kalian.

selamat berangkat Nur Afifah dan Nur Syaza Aiman. moga Allah permudahkan segalanya buat kalian. semoga Allah kurniakan haji yg mabrur buat kalian dan dapat menjadikan kalian hamba Allah yg lebih baik. insyaallah. moga kita dapat sama2 ke Jannah Nya. amin.


 
 




tarikh berangkat : 22/9/2013 - pagi
tarikh kembali : 6/11/2013 - 8.30 mlm (dijangka sampai)
KT38 - 46 hari.

rinduuuu...

3 comments:

Z@i Z@mR33 said...

Wah...bl baca kt atas je pon dh tau nk ke mana...

Alhamdulillah mereka dpt seruan awal dr-Nya...

Rindukan riena?Moga mereka dpt menunaikan ibadah ni dengan sempurna & mdpt haji yg mabrur...Amin

Mommy Nur Zara said...

moga farah akan dpt jejak ke sana nnti. amiiinn

RieNa said...

zai : alhamdulillah.moga Allah izinkan depa. ibu ayah depa daftar sejak depa umoq 9 thn. dpt la giliran awal skit.

fara : amin..insyaallah!

Aidil Fitri 2017 ~ Part 3

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... walaupun dah berlalu sebulan lebih, saya tetap nak masukkan entry ni jugak. s...