Monday, 8 April 2013

kondisi hari ini.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

(sambail mengaduh, duduk senget ke kiri, sbb sakit punggung belah kanan.)

saya gagahkan diri utk dtg kerja wpun rasa sakit masih menyucuk. mcm boring la duduk rumah. asyik baring pun lenguh jgk. tp ni dah dekat sejam setgh saya duduk, belakang saya makin perit. mcm tak boleh jd. suami dah call tanya kabar, dia suruh saya blk. tp saya ingat tahan la dulu. kejap lg.

sejak sakit, kita tahu siapa yg syg kan kita. siapa yg amik berat pasal kita. siapa yg betul2 prihatin kat kita.
terima kasih suami atas cinta dan kasih syg mu.
terima kasih bonda atas perhatian dan kasih syg yg tak berbelah bg.
terima kasih ibu mertua atas urutan kasih syg dan keprihatinan..
terima kasih anak-anak yg sgt memahami dan matang berdepan dgn ummi yang tidak cergas seperti selalu..
terima kasih mak lin, adik beradik atas semuanya. walau jauh walau dekat semua sgt prihatin pd saya.
terima kasih sahabat2 yg selalu bertanya khabar.

trima kasih semua.

5 hari mc. mcm kena sambung lg lah. sakit tak boleh duduk lama2.

bercerita tentang anak2 yg bertambah matang sejak saya sakit. nawal dan ali independent lebih skit. usaha nak buka baju sendiri, makan sendiri malah nak bt susu sendiri. saya yg tak bg. bila saya susah nak bgn, nawal tolong tarik tgn saya (wpun kudratnya taklah seberapa) tp saya tahu dia nak sgt tolong saya. bila saya susah nak angkat atau turunkan kaki, dia yg bantu saya angkat dan turunkan kaki saya. dia yg betulkan bantal di kepala saya. tolong selimutkan saya. ya Allah, saya sgt tersentuh hati dgn sifat penyayang dia.

yg Ali pulak, sejak isnin 1 April, secara rasminya Ali sudah bercerai susu dengan saya. apa daya saya, kerana tak mampu nak riba dia utk susukan dia,mahupun menyusu sambil mengiring. mmg saya tak mampu. sakit sgt. ma cadangkan saya wean off ali, kebetulan esoknya isnin, suami pun setuju. maka isnin saya letak asam jawa + kopi, saya pelawa ali, bila dia tgk, terus dia berpaling tak nak. sehinggalah sekarang.  Alhamdulillah. semudah itu. dan dia jd lebih matang. dia tak bergantung pd saya. dia boleh tidor sendiri. main sendiri. malah tidur malamnya lebih nyenyak. dia tidur sampai pg. tak bgn nangis langsung. tak mcm sebelum ni 2,3 kali bgn utk menyusu. syukur alhamdulillah. mmglah saya agak sedih,tp saya tahu dia lebih baik. 11/4 ni ali genap 21 bulan, wpun belum ckup 2 tahun, itu yg termampu saya buat utk dia.lgpun ali dah kurg sgt menyusu, dia cuma menyusu waktu mlm sblm tidur dan mengempeng sepanjang mlm, yg sgt tak elok utk gigi dia.

(kenapa isnin?entahla. org tua2 pesan kalau nak cerai susu anak, mula pd hari yg sama dia dilahirkan.taktaulah kenapa.buat sajalah bkn susah pun)

aduhhh sakit. kena stop dulu. bila2 sambung.....

4 comments:

Kniedaz said...

oo..macam tu ya kalau nak cerai susu..kida ken abuat ari Jumaat la camtu...sakit lagi ya..pi la..rehat kat surau dulu kalau tak mau balik..jangan dipaksa..

Z@i Z@mR33 said...

1st time baca info psai bcerai susu tu...

jgn pksa diri...rehat byk2 k

nazeef nazeem said...

ajim pon dah bercerai susu..da 2 mnggu..alhamdulillah..nasib baik tak banyak ragam nya....

RieNa said...

kak ida : dah berjaya kan? tahniah!!

zai : kami pun 1st time dengaq.

mama ajim : alhamdulillah. sebenarnya bdk2 ni ok je,kita yg terlebih risau.

Aidil Fitri 2017 ~ Part 3

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... walaupun dah berlalu sebulan lebih, saya tetap nak masukkan entry ni jugak. s...