Wednesday, 30 January 2013

nafsu berbelanja.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

org perempuan ni kan. tak dpt lari dr 'kelebihan' yg dia ada, iaitu suka berbelanja. saya rasa takde perempuan yg 'kalau ada duit mesti nak shopping sakan'. tak kiralah,beli utk diri sendiri taua org lain, yg penting, tgk barang-> berkenan->ambil -> bayar.

tambah2 sekrg ni, tak payah pegi shopping complex atau pasar malam, duduk depan PC je pun boleh habis duit. apa lg, dgn online shopping lah. haih. saya tak kata kat org lain, saya sendiri boleh jd mcm tu. tp saya takdelah habis beratus2 ringgit setiap kali gaji, cuma kengkadang bila berkenan sgt,atau bila perlu. tp kalau cuci mata tu boleh kata hari2. biasanya kalau selalu sgt cuci mata, boleh membuatkan kita 'ter'beli jgk akhirnya.


jadi,utk mengelakkan dr keadaan itu berlaku, saya dah hide kan hampir semua page yg bermotifkan jual beli di FB. di blog2 atau web pun semua saya dah delete dr 'favourite link' saya. saya rasa lega skrg. takde lagi dijamu mata setiap hari dgn pelbagai barangan yg menggoda. cuma kalau ada kwn2 yg promote page/barang yg diorang jual,yg tu tak dpt elak, tgk jgk. sbb takleh nak hidekan kwn saya tu terus. saya cuma mampu hidekan page saya,bukan friend saya.

utk bulan ini, saya masih belum buat sebarang transaksi utk sebarang pembelian. Alhamdulillah. berjaya.

(kecuali jual beli susu halibs, itu bisnes saya.hehehe)

3 comments:

D Yatie said...

wow! congrates dear ! sy pun tak membeli belah online bulan ni sbb budget bawa anak bercuti sempena birthday dia. so, berkurang jugak la duit tuh. hahahahhaa.

kinna said...

tu habit jahat saya. selalunya saya psiko diri sendiri kalo xnak beli online...contohnya, buat analogi bahawa baju/dress/tudung/brg yg dlm page online tu tak seindah yg disangka..berkesan la hingga skrg!

RieNa said...

yatie : thn tahan ni..berjaya lg buat masa ini. moga kekal sampai bebila. hehe

kinna : betui betui betui. kaler ja cantik dlm gambaq,tp kalau dpt,kaler mcm kelabu skit lah! hahahaha

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...