Wednesday, 29 August 2012

Mencabar.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...



berpuasa ketika org lain tidak berpuasa, mencabar.
berpuasa ketika org lain beraya, lagi mencabar.
baru selesai 2 hari, ada lg 5 hari nak setel. Moga Allah beri kekuatan, amin.
(dah tak nak dah tangguh2 ganti puasa. sakit jiwa raga.)






(dah tanya suami,boleh tak nk buat spek cenggitu? tau dia jwb apa? "jgn nak mengada..." nampak sgt dia tak suka. hahahha)

Monday, 27 August 2012

tragedi 250812..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

syawal hari tu, usianya cecah 3 tahun 2 bulan. mulut petah, otak cerdik, lasak, dan yg seusia dengannya. dia pandai bawak diri, mudah rapat dgn org yg baik dgn dia. dan selalu buat keletah yg menghiburkan hati.


saya bernyanyi2 dlm kereta semasa pulang k rumah :

nawal : umi jgn nyanyi.
saya : alaaa,kenapa..
nawal : umi nyanyi tak elok.
saya : bukan tak elok, tak sedap. umi nyanyi tak sedap.
nawal : bukan tak sedap, tak elok. tak sedap tu kalau makan saja.
saya : hahaha! ooo..ok. umi nyanyi tak elok.
nawal : meh nawal nyanyi, nawal nyanyi elok.
saya : hah, ya la tuuuuuuu....




 ni dia sedang buat aksi silat. belajar kat sekolah katanya. tp step ini ja yg dia tahu. seterusnya takde dah. haha

hari sabtu lepas, kakak ipar saya buat open house dirumahnya, saya dlm bilik  ali dgn ayahnya kat luar tgh berbual2. nawal asyik main je, pi blk pi blk. biasalah, budak lasak. lps tui entah mcmana, boleh jatuh longkang dpn rumah. bila tanya dia, jwbnya, "nawal panjat kerusi,pastu nawal goyang2, pastu nawal jatuh..sakit, berdarah dagu nawal.." kelam kabut saya suami isteri bwk dia ke klinik, sbb tgk luka dia dalam, darah tak berhenti2. dia, menangis meraung2 lah.


sesi menjahit di dagu pun bermula. saya mmg tak sanggup nk tgk, tp kena ada dlm tu jgk utk pujuk dia dan pegang kakinya. ayah dia pun sama. kesian betul tgk dia kena jahit. merayu2 dia mintak takmau jahit takmau jahit. tp dah terbelah dagu tu,mmg lah kena jahit. kesian anak ummi. dah siap jahit, tangisan pun berhenti. bila umi suruh senyum nak amik gambar, mcm ni lah rupa dia.

 kuat dan gagah kan anak dara i?

pak lang dia ckp,"nawal ada janggut.."
dia ckp," nawal tak cantik ka ada janggut?"

hahahahahaha! apa2 sajalah nawal..

tgh mlm sebelum tu, ayah nawal terseliuh lutut gara2 main badminton. dah la jln capek2, kena cempung anak bwk p klinik plak. Alhamdulillah, Allah beri ummi kekuatan utk uruskan ayah yg capek kakinya, anak dara yg berjahit dagunya, dan anak teruna yg tak boleh berenggang langsung dgn umminya. alahai...

dan hari ni, kaki abg aleh dah beransur sembuh. luka nawal tu nampak kering. dan ali,saya harap dia baik2 saja di rumah pengasuhnya. amin.


Friday, 24 August 2012

Syawal 2012/1433H - Part 1

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Assalamualaikum semua! masih beraya ke? saya je yg gedik2 datang kerja, bukan apa, cuti tahun berbaki tak byk mana. jd kena lah berjimat cermat. ingat duit je kena berjimat? cuti pun kena berjimat tau. jd, disebabkan dah takde apa kat rumah, kakak sekeluarga pun dah balik bangi, jd marilah kita bekerja. seronok jgk kerja di kala org lain bercuti. lengang je.

gambar raya sgt byk. jd saya nak tempek disini. seronok raya sbb nawal dah besar, ali pun. cumanya ali tu kuat meghap. sikit2 nangis. sikit2 nangis. tak boleh berenggang langsung dgn saya. haih. penangan susu ibu agaknya, oh ya, ali sudah setahun sebulan, tp belum boleh berjalan. berdiri,memanjat semua dah ok,berjalan je dia agak takut2. takpelah. sooner or later, dia akan berjalan jgk.

                          ali segak berbaju melayu dan berkopiah. kalau dia berjalan mesti lg comel.

setiap kali raya, jadual saya sama sj. lps berbuka puasa last day di rumah ma, saya kembali ke rumah mentua. pg2 subuh, suami akan ke masjid dan zaiarah kubur arwah ayah mentua saya. lps beraya dgn mak, kami kembali ke rumah ma. solat aidilfitri kat sana. lps tu beraya di rumah ma, rumah arwah ayah sampai waktu asar. dan kembali ke rumah mentua. best kan kg dekat2? pi balik pi balik tang tu sj. hehe

 ni di rumah ma. mmg byk gambar dgn keluarga saya saja. saya pun tak pasti kenapa kurg atau hampir tiada gambar dgn keluarga abg aleh. adakah mereka tidak suka bergambar? atau malu bergambar? atau takde yg nak memulakan bergambar? entahlah, saya pun tak pasti kenapa.

                   acik dan pakcik leh dah siap nak beraya dan memberi duit raya kpd anak2 sedara.
                                                             itu abg man atau superman saya.
                                                               ma dan cucu2nya.

 on the way ke masjid mengkuang. dah 2 tahun kami solat sunat kat sana. sbbnya nak dengar khutbah raya dr dr asri zainal abidin. seonok dengar khutbah beliau, bersemangat.






 tema baju raya tahun ni warna biru. saya dan keluarga kakak sama. keluarga abg man kaler kelabu sebnarnya. tp nmpk mcm biru jgk. abg lan warna pink.mmg ke laut. adik2 saya warna peach.





                                                                            the sisters.
                                                                             the siblings.
                            riuh rendah di rumah mak lin. dah 2 tahun beraya tanpa arwah ayah. :(




                                                        kembali posing di rumah ma.
                  keluarga kakak. kesian abg ipar, demam di hari raya. sampa i tak beraya lah dia.


                                      ini dah 2nd day. pi beraya rumah mak angkat di |BM.
                                                                   nawal tak abis2 nak bersilat.


 hahaha tetiba malas nak menulis caption dah. tgk gambaq je lah ye. hahaha teruk betui riena ni.

nanti sambung part 2.

Tuesday, 14 August 2012

:: Salam Aidilfitri 1433H ::

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

sempena Syawal yang bakal menjelang tiba, saya sekeluarga dgn rendah hati, ingin memohon ampun dan maaf dari semua, atas segala kekurangan dan kesilapan kami atas perbuatan dan tutur kata. tambah2 saya yg menulis blog ini. kpd rakan2 yg sudi menjengah blog yg tak seberapa ini, saya amat hargainya dan saya mohon maaf atas segala kesilapan. semoga kita semua akan sentiasa dirahmat dan dilindungi Allah SWT, aminn...


semoga kami diberi usia yg diberkati dan berakhir dgn penamat yg baik, amin..

(gambar dari tahun pertama kawen sehingga raya tahun lps. tak sabaq nak amik gambar tahun ini, dan semoga dpt juga amik gambar bersama pd tahun2 akan datang..amin.)

bila saya jd api, dia akan jd air..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Suatu pagi 25 Ramadhan, sepasang suami isteri menonton buletin pagi.

suami : bagusnya, bini yb ABC pakai tudung elok no..

isteri : a'ah, mmg bini dia pakai tudung elok. baguihla camtu..

suami : kan baguih kalau semua bini2 menteri lain pun mcm tu.

isteri : ya, bkn mcm si XYZ tu, dahla rambut kembang, tak berasa langsung nak tutup skit. dah tu bersalam dgn org lelaki selamba sj. tgk bini yb ABC, dia tak sua tgn pun bersalam dgn org laki. bla bla bla..

suami : dah la tu..dok mengata kat dia..berdosa tau dak..

isteri : (terdiam dan tersengih..) astaghfirullah...

Moral : jgn dok mengata kat org,mcmana tak elok pun dia, bkn hak kita utk berkata buruk ttg dia. awat, ingat kita tu baguih sgt..?? Astaghfirullahal'azim..





beruntung isteri td, dikurniakan suami yg menegur bila dia buat salah, utk kebaikan bersama. Alhamdulillah..

Wednesday, 8 August 2012

LCW, u're a Hero..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

saya kan peminat badminton. jd bila chong wei kalah, rasa sedih sampai hampir menangis.kesian tgk chong wei pulun habis-habisan utk menang,tp apakan daya, tuah mmg memihak pd lin dan yg kerek sombong berlagak nak mati tu.

tak apalah, bukan rezeki dia. mungkin lain kali. saya nakkk sgt tgk dia kalahkan lin dan. biaq padan muka dia. huh!

 ini saat-saat kegembiraan masa LCW kalahkan Chen Long ( China) masa semifinal. kita pun seronok gila kan? sekurg2nya kita tau akan dpt pingat, samada perak atau emas.

 touching tgk ni. kalaulah dia ni muslim, mungkin ini adalah sujud syukurnya.

lambaian utk penyokong-penyokong setia.

sejurus selepas kekalahan dgn Lin Dan. dia termenung panjang. Rashid Sidek bgtau yg Chong Wei tak kata apa2, just diam sj. agaknya dia terlalu kecewa sampai tak bleh keluarkan sebarang ayat.

 kesian betul. saya hampir menangis tgk ini. kesian sgt. dia dah pulun habis2, tp takde rezeki dia. 

 ini lagi sedih. saya bayangkan, kalaulah time ini lagu Negaraku yg berkumandang, saya percaya lebih ramai yg menangis kegembiraan.

u have done a great job Chong Wei, u are our hero~!!

menurut akhbar, LCW tak jd bersara. dia akan teruskan sehingga Olimpik 2016. semoga misinya akan datang membuahkan kejayaan. amin.

* Pictures kredit to Facebook Dato' Lee Chong Wei.

Thursday, 2 August 2012

boleh?

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

nak pencenlah dari tulis blog. boleh?

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...