Posts

Showing posts from April, 2012

sesekali.

Image
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

lama tak update. dah berhabuk blog ni. (tiup2 habuk skit,sat nak carik bulu ayam.)
bukan takdak idea, bukan sibuk sgt. entah,takde mood nak mengarang.

jadi marilah kita menulis susuatu, sbb ada byk gambar nak tunjuk. mungkin ada yg dah tgk kat FB. tak kisah, saya nak tulis sbg catatan peribadi.

setiap tahun, sejak 3 tahun yg lps, ofis saya buat khidmat masyarakat, yg kami namakan sbg Misi Iqra' , kami akan cari mana2 rumah anak2 yatim, dan kami bangunkan mini library di situ. kalau belum ada, kami bangunkan.kalau dah ada, kami tambahbaik apa yg patut. cumanya ini kali pertama buat saya, sbb kali pertama misi Iqra' dulu, buat di pengkalan hulu, saya cuti bersalin. kali ke dua tahun 2010, buat di Yan, saya cuti menunaikan haji. so kali ini saya dpt join sepenuhnya. dan ia pengalaman yg seronok.

Misi Iqra' kali ini membawak kami ke Rumah Gemilang, Kg Bonggol Derdap, Sik, Kedah. rumah ini dibangunkan untuk Pertubuha…

dan lagi.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Ali demam lagi. mlm kemarin dgn 39.5. pg semalam 37.8, ptg 38.6, semalam 38.2 dan pg tadi 37.6. (amboi,mentang2 ada termometer,asyik sukat suhu anak je ye.) iyalah, risau tau tak kalau panas dia melampau.
apa punca demam tak pasti lah kenapa. TokYam dia kata demam nak buleh berjalan. tokma kata demam nak ringan badan. saya agak demam nak tumbuh gigi (lagi) kot. sebab gigi atas dia tumbuh serentak 5-6 btg. berderet je. mungkin gigi geraham nak tumbuh ke..pandai2 je ummi ni.

nyaris2 nak ambil cuti hari ni, nak jaga ali yg merengek dan tak nak senyum langsung.mmg saya takkan hantar ke nursery kalau Ali demam, nanti naya bebudak lain. tapi tak jd cuti, Ma kata biar ma jaga Ali. sementara ma takde hal hari ini dan keadaan ali tak begitu membimbangkan. Alhamdulillah.

terima kasih ma, kerana selalu ada disisi ina bila ina memerlukan.

i can't imagine, my life without her. i can't imagine and i would not. semoga Allah beri ke…

kembali runsing.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

ya, masalah pengasuh Ali kembali lagi. lps ma jaga ali utk sebulan bulan Mac, start April saya hantar ali kembali ke taska, sbb masih ada ruang utk ali.

dan hari ni. cikgu ali di taska tu nak berhenti. 2 org serentak pulak tu. so taska dah kekurangan cikgu. disebabkan ali ni special case ( dia perlukan sorg cikgu utk handle dia saja,alahai anak saya.) maka Ali terpaksa cari tempat lain. kesian tak kesian tak??? kesian kat ummi dia lah. huhuhu

jadinya saya terpaksa survey lg pengasuh @ nursery yg sanggup jaga Ali.

antara  pengasuh atau taska. ada pro dan contranya. dalam kes Ali, dia memerlukan perhatian khusus sbb dia susah nak dengan org. dia susah utk ditinggalkan sendirian dan dia juga mudah kena demam @ selsema @ batuk. jadinya, kalau hantar dekat pengasuh, risiko utk dia dijangkiti atau menjangkiti penyakit tu mmg kurang, tp pengasuh agak payah utk menjaga sbb dia mmg tak boleh dibiarkan langsung. susah kalau pengasuh n…

kan bagus kalau mcm ni.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

copy paste dr status rakan :


Satu perkongsian yang menarik dr Prof Dr Muhaya:

"Saya berkesempatan utk bertemu dgn ibu kepada seorang ilmuwan agama (ustaz) yang tersohor pada masa kini. Melihatkan kpd kebolehan anaknya dalam menyampaikan dakwah, maka saya bertanya kepada ibunya, apakah rahsia beliau dalam mendidik si anak? Jawab si ibu, sewaktu si anak (ustaz) dilahirkan, beliau telah mengambil keputusan utk berhenti kerja bagi menumpukan sepenuh perhatian beliau utk menyusukan anaknya selama genap 2 tahun. Selain itu, pada setiap malam, apabila mereka suami isteri dikejutkan si anak utk menyusu, suami beliau akan turut sama bangun. Suaminya akan menyediakan susu kepadanya utk minum sambil beliau menyusukan anaknya itu. Suaminya tak benarkan beliau menyusu sambil baring. Sebaliknya, suaminya akan menyediakan belakang badannya utk beliau bersandar menyusukan anak sambil duduk dan memastikan keselesaan semasa menyusu. Bayang…

Ali 9 Bulan.

Image
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...


:: Ali tgh nak blajar merangkak. baru angkat badan nak ke depan,dah jatuh meniarap blk. tp dah pandai memanjat utk capai sesuatu. paling dia suka,memanjat badan ayah dia utk mencapai 'gunung" @ perut ayah. hahaha!

:: 2 gigi atas sudah tumbuh.yeay! gigi bawah dah 2 btg. total = 4 btg. kakak nawal ckp adik dah boleh mkn nasik sbb dah ada gigi. (sblm ni dok ckp kat nawal yg adik takleh mkn lg sbb adik takde gigi.)
(update 13/4 : gigi atas ada 3! tp berselang2. bkn dekat2.aneh plak.hihi)

:: berat taktau, sbb tak timbang kat klinik. rasa nk pinjam penimbang kedai runcit. hahaha

:: rambut kena potong dgn tok ma, sbb dah pjg. lps potong rambut, jd makin aktif. kalian pernah dgr tak, yg kononnya kalau kita kerap cukur rambut anak seblum umo dia setahun, anak akan lebih cerdik? sj tanya, sbb saya tak tahu.

:: ali kuat cemburu. jgnlah kakak dia atau baby lain dok atas riba saya, dia dgn pantas menghampiri dan menjerit2 minta …

06042012

Image
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...



dr semalam tak lena tidor. sebenarnya rasa aneh. rasa takut. rasa tak suka utk menghadapi hari ini.

sbb usia dah 31 thn. dah melewati usia 30 thn. dan saya masih begini.

saya berfikir dr sudut material. usia saya dah 31. tp saya masih pembantu perpustakaan. saya masih belum beli rumah sendiri. saya tiada kereta atas nama sendiri. saya tak berkesempatan melancong ke tempat2 yg saya ingin pergi. saya tak mampu utk beli handbag harga RM200 pun. saya itu saya ini. semua saya ukur dari sudut material.

kemudian saya seolah2 dikejutkan dgn satu suara halus.

"walaupun aku tak punya semua itu, tp aku punya keluarga yg sempurna. punya suami penyayang dan dua anak yg sihat sempurna. punya Ma, Kakak, abg2 , adik2 yg sentiasa di sisi bila susah senang. walaupun aku tak mewah takleh beli handbag mahal,tp aku tak pernah kelaparan. tak pernah kefakiran. aku tak perlu meminta dr org lain untuk mengisi perut sendiri. walaupun tak dpt perg…

keliru

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...


nawal : ayah, kita nak p mana ni?
ayah : nak pi Sungai Dua.
Nawal : nak mandi cungai?yeay!
ayah : eh bukan..bukan sungai yg mandi tu. ni nama tempat.ayah nak hantar brg kat kwn ayah.
nawal : haaaaa? (kecewa.) kesian nawal..hahahaha