Friday, 23 March 2012

Ali 8 Bulan

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...



Ali Nufail sudah 8 bulan 1 minggu 5 hari. pantas betul masa berlalu. dilahirkan dgn berat 3.4 kg, keluar ICU dgn berat 3 kg.  Umor 7 bulan berat 7.3 kg, demam selama 18 hari berat tinggal 7 kg. keluar wad pd 2 mac, seminggu selepas tu berat naik 7.6 kg dan hari ni genap 3 minggu slps keluar wad, berat Ali sudah mencecah 8.5 kg. Ini mengharukan ummi. Alhamdulillah! 

Ali sihat, cuma ada batuk2 sikit, kedengaran mcm ada bunyi kahak. jd ali kena pantang mandi air sejuk. walaupun pada tgh hari dan cuaca panas, ali masih kena mandi air suam. kurang menyusu pd waktu siang sbb ummi takda, minum pakai botol je, (paling ali tak suka) 2oz x 4 botol pun kdg2 tak habis. byk minum air masak masa mkn saja. tp waktu mlm tak berenggang dgn ummi, menyusu kerap sampai ke pg. makan berselera. mujurlah. alhamdulillah. 

Ali baru ada sebatang gigi, tak nampak lg bakal 'menimang' gigi yg ke dua. tp dgn sebatang tu pun kdg2 buat ummi terjerit jgk bila dia menyusu. dilema biasa ibu bila breastfeed. sabar sajalah. Ali baru belajar angkat punggung utk merangkak. belum boleh merangkak sepenuhnya lg. memanjat pun masih belajar sikit2. ummi ada beli walker utk ali, tp ali mcm tak suka duduk dlm tu. kulit ali sedikit sensitif, muka dia tak boleh pkai bedak johnson yg warna pink tu, nanti naik ruam. boleh pakai yg putih biasa sj. pantang kena gigit nyamuk @ semut, terus naik parut hitam. kesian anak ummi. tp mujurlah dia tak kena ruam lampin, serasi dgn diapers tu agaknya.

hmm..apa lg nak cerita pasal ali. oh ya, dia suka menyakat kakak. suka tarik rambut kakak, suka tarik hidung kakak. suka tampar2 pipi kakak. kesian kakak selalu kena buli dgn ali. tp kakak baik, dia tak buat adik, habis2 pun nanti kakak nawal ckp," adik,jgnlah buat nawal..nawal sakit.." selalu pesan dgn dia ckp 'kakak' bkn nawal. belum biasa agaknya. bila ingat je dia sebut kakak, bila tak ditegur dia bahasakan nawal je dgn adik dia. boleh nampak ciri2 seorg kakak pd nawal, rajin tolong ummi, pandai jaga adik, byk beralah dgn adik. byk memberi pd adik berbanding dia sendiri. tak suka bergaduh dgn adik. pantang sapa2 usik nak ambik adik, dia lah yg awal2 lg membantah. moga dia boleh jd kakak yg baik utk adik2 dia. amin.

ahmm.. tu je kot buat masa ni. tak ingat dah nak crita apa lg. nawal la ni kacau umi.(dia ikut ummi mai keja shift ptg hari ni.) dok sibuk suruh ummi nyanyi lagu 'tunken tunken lili ta". hahaha!

oklah, daaaaa~!

2 comments:

cik puan daun said...

kalau iqbal lagu yg sama berbunyi. Pinte pinte little aaaaa. LOL

RieNa said...

haha kelakar budak2 ni

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...