:: Setahun telah berlalu.. ::

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Hari ini, 25/2/2012, sudah setahun ayah pergi. ya, sudah setahun. Mcm baru je kan? padahal dah setahun.

Ayah, bila ina pi rumah ayah, ina terbayang2 ayah duduk kat kerusi di kaki lima tu. tp bila makin dekat dgn rumah,sebenarnya ayah takdak pun. yg ada cuma mak, yg kadang2 sedang menyapu di depan rumah, atau sedang menyiram pokok di halaman. kadang2 adik mizah yg sedang basuh kereta.

mak selalu ckp, "kalau ayah ada ni mesti dia seronok."
- bila nawal ckp pot pet pot pet tak berhenti.
- bila ali menyuluq laju2 sambil senyum2.
- bila kami berbual dan gelak ramai2.
- bila kami makan lauk gulai kegemaran ayah.
- bila kami sibuk2 berbincang pasal dayah nak kawen.
- bila kami, mcm2 lah!
nama ayah tak pernah lekang dr mulut mak. rindu ina pd ayah, tentu lebih kuat rindu mak pd ayah.

mak dgn mizah duduk berdua ja dirumah, bila ina tak p rumah ayah dlm 2 minggu ja, mak mesti kata,''dah lama kak ina tak mai.." ikut hati nak pi jenguk mak hari2, tp tentulah tak daya. lagipun nanti mak kena buat ayaq teh byk2. hahaha! p lah mana pun, ayaq teh mak jgk yg sedap. lg sedap kalau teh tu mai dr UK. (kan kyra kan? hehe)

tp dayah selalu blk wpun dia dok jauh nun dia gua musang.asal hujung minggu tetiba dia ada di rumah.mmg tahan lasak betui dayah tu. dia lg sanggup meredah perjalanan dlm bas dr dia keboringan di rumah sewa dia. kesian betui. itulah, kami doakan dia cpt kawen, dan boleh bertukar tempat mengajar bg dekat sikit dgn rumah mak. InsyaAllah, moga urusannya dimudahkan Allah Taala. amin..

kalau khairani ada, mak taklah sunyi sgt bila mizah p keja. ya lah, walaupun khairani tu tak byk ckp,sekurg2nya kita nampk dia ada. Ayah, khairani pun dah tak lama nak habis belajar. dlm setahun lebih ja lg, insyaAllah. moga nanti dia bleh balik on time, dan dpt kerja dekat dgn mak. kalau ayah ada, mesti ayah seronok,kan? (ulang ayat mak.)

ayah, abg an dah nak dpt anak,insyaAllah, pertengahan bulan 5 nanti. hari ni adalah ulang tahun pertama pernikahan dia. dalam kegembiraan dia sambut 1st anniversary, mesti dia sedih bila ingat hari ni genap setahun ayah pergi. dia yg terpilih utk diuji Allah. Subhanallah. Ayah tak sempat kenal anak lelaki ina, Ali dan anak abg an. tak apa, nanti kita kenal di syurga kelak. amin.

ayah, ina mintak maaf, kalau ada hari yg ina terlupa sedekahkan Al-Fatihah utk ayah. ina mintak maaf kalau ada sekali dlm 5x solat dlm sehari ina tak sempat doakan ayah. tapi ina sentiasa berusaha, setiap kali ina teringatkan ayah, akan disusuli dgn doa. ina akan terus cuba dan berusaha,utk jd anak yg soleh utk ayah dan ma dan mak dan pakcik. insyaAllah.

ayah, ina rindukan ayah sebenarnya.. T_T

semoga ayah tenang dan damai 'disana'. mcm kakak selalu ckp, moga kita semua dihimpunkan bersama di syurga kelak, amin ya Rabbi.

Al-Fatihah untuk arwah ayahanda, Hj Yusuf bin Omar.

Comments

shaliza said…
Al-fatihah...insyaAllah..amin
Mommy Nur Zara said…
sedih n3 kak.. bole rasa sampai kat sini. Al-fatihah

Popular posts from this blog

Derita sakit gigi.

:: perihal susu ::

Salam Terakhir ...