Thursday, 23 February 2012

Nawal - 2 tahun 8 bulan

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

hari ni, 23/2 - aisyah nawal sudah 2 tahun 8 bulan. dah besar anak gadis ummi.

- dah berckp kurang pelat. S je jadi syin. dan R. biasalah tu.
- dah diaper free sejak beberapa bln lps. saya trained dia masa cuti bersalin hari tu. so skrg pun dah bleh kuar jalan2 tanpa pakai pampes dah. cuma tidor mlm je kena bg pakai, sbb saya malas nak kejut dia pegi toilet. hehe. rasa mcm '' dah besar dah anak aku." sejak dia tak pakai pampes. jimatlah skit ayah dia. hahaha
- byk benda dia boleh buat sendiri. cth : buka pintu kereta. kita plak naik gerun.
- dah pandai demand, kena pandai tackle dia  blk. Alhamdulillah, setakat ni dia seorg yg mudah dibawa berbincang. tgk keadaan camna. ada masa mengamuk guling2 jgk.
- byk dialog2 kelakar sejak pandai berckp ni. byk yg dah saya kongsi di fb dan twitter. rasanya kalau saya bukukan dialog dia dan bg dia baca besar2 esok, mesti best. mungkin bg org lain tak lah kelakar sgt, tp biasalah, dia kan anak saya,benda kecik pun saya rasa lawak.

cth : dah byk hari saya teringin nak mkn mee tulang, dan saya suarakan pd suami. nawal yg suka menyampuk,tetiba dia pun nak mkn mee tulang jgk.

hinggalah suatu hari, saya suapkan nawal mkn nasi berlaukkan ikan goreng. saya asingkan isi ikan dan tulang. tetiba :

" umi! ni tulang! nanti kita mkn mee tulang ni na." sambil tunjuk tulang ikan. saya cuma gelak. malas nak hurai pjg. nanti lg byk dia tanya.

- dan banyak tanya jugak. cth :

"umi, kita nak p mana ni?" dlm kereta lps ambik dia di nursery.
- nak blk rumah kita lah.
"rumah kita kat mana?"
- kat rumah ayah lah.
"rumah ayah kat mana?"
- kat lahaq yooi.
"lahaq yooi kat mana?"
- kat tasek gelugoq.
 dan soalan seterusnya. bleh nampak tak? selagi dia tak bosan, selagi tu dia tanya. dan biasanya saya ajak dia sembang tajuk lain sblm saya pening dgn soalan dia.

- dah lama tak timbang berat dia,last timbang bln 12 hari tu, 13kg. rasanya tak naik byk.

buat mata 'hantu mak limah'. kononnya nak takutkan ummi.

dah pandai buat peace.

saya suka potong rambut depan dia style tu. mcm anak jepun. haha


2 comments:

shaliza said...

kannn...biasa lah ibu mana yang tak suka cerita pasal anak2 dia...tang diapers less mlm tu hok sama tu...ibu malas nak tido.

RieNa said...

betul. kalau dpt ajar dia diaper free mlm mmg best lah. tp,biarlah dulu..tak sampai 3 thn lg. hehe

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...