Posts

Showing posts from October, 2011

over excited, hampeh.

Image
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

anak sulong baru je 2 tahun 4 bln. anak bongsu (buat masa ini) baru 3 bln lebih. mmg akan cpt teruja dgn sesuatu yg baru utk anak2. contoh : bila anak masuk bertanding kutip gula-gula. Woha~!

ahad semalam, tadika nawal Tadika/Taska Permata Intelek telah mengadakan sukaneka utk student2nya. fokus utama untuk 4 tahun ke atas lah.  cikgu dah bgtau yg acara start pukul 8.30, tp kalau saya nak dtg lewat skit pun takpe, sbb awal2 acara utk bebudak 4 thn ke atas. acara utk 3 thn ke bwh lambat2 skit. so oklah, saya sekeluarga sampai dlm jam 9.45. tunggu kejap je lps tu ada acara utk bebudak 3 thn ke bwh. sblm tu saya dah pesan kan kat nawal mcm mana nak kutip gula2 tu. saya ingat dia fahamlah.

ummi tgh bg semangat kat nawal, sblm dia masuk gelanggang. ayah pegang adik Ali.

ok, dah masuk gelanggang. cikgu tgh bg tunjuk ajar, kutip cekelat buh dlm baju. buh byk2 tau!

ok, on ur mark, get set, go!
lepas tu saya dah lupa ambik gambar. kalut …

air mata kucing.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

semalam, saya dan abg aleh bwk anak2 ke klinik, utk check-up Ali Nufail, 3 bln. sementara menanti misi panggil, abg aleh bwk nawal minum kat kedai sebelah klinik.

nawal : ayah, tu ayaq apa?
ayah : oh, itu ayaq mata kucing. (sbb kat tong air tu tulis camtu.)
nawal : ha? kucing mana? tadak pun? (sambil tunjuk tong air tu.)

ayah dia ketawa. mcm mana nak bgtau pasal air mata kucing kat budak umo 2 tahun 4 bln ni? saya taktau apa yg ayah dia crita kan lps tu.

balik rumah ptgnya, nawal tgk kucing di luar rumah.

nawal : ummi! ambik kucing, buh alam ayaq. ayaq mata kucing. hehehe

hahahaha! matiklah. dia suruh ambik kucing buat ayaq.

kena beli buah mata kucing ni, kenalkan kat nawal yg semakin petah dan suka bertanya.

update Ali :

:: sudah 6.1 kg. itu berat nawal masa 6 bln. mantap anak lelaki ummi!
:: masih fully breastfeeding. alhamdulillah.
:: dah mula terima botol, yeah,practise makes perfect. saya berdoa tanpa henti, sampai sms

saya sayang dia.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

saya cuma ada dia seorg.
ya, cuma dia.

dia asuh saya masa kecil.
dia ajar saya mengenal huruf.
dia didik saya asas kehidupan.

dia sentiasa ada bila saya perlu.
dia pemberi semangat bila saya lemah.
dia bantu saya 'bangun' bila saya rebah.
dia selalu jd 'bank' bila saya sesak. hahahaha!!!

ya, dia kakak saya. satu2nya kakak saya.
the best sister that anyone could have.

selamat hari lahir, kakak sayang..
semoga Allah mengasihi dan merahmati kakak sepanjang hayat kakak..amin amin amin.

Ali dan botol susu.

Image
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Ali mmg anak cerdik. walaupun dia terlewat 12 hari utk menikmati susu ummi secara directfeeding, tp kali pertama menikmatinya,dia sudah pandai menghisap. mmg bijak.

tapi bijaknya sehingga dia menolak semua jenis botol dan puting. dia mmg taknak susu dlm botol. susu umi ke, susu formula ke, dia cuma jelir2 lidah, gigit2 skit, dan akhirnya meraung. " tak best mcm nenen dgn ummi" - mungkin itu katanya.

dan itulah menjadi masalah saya skrg, susu EBM byk yg buang je sbb dia tak habis minum.
lps tu skrg takde sapa berani nak jaga dia, sbb dia taknak minum susu.lps tu menangis. asyik kena dukung je.
mmg bikin ummi runsing. skrg ni ma yg jaga, mujur ada pakcik yg turut membantu. kasihan ma. saya tak nak menyusahkan ma, cukuplah dia menjaga saya sejak kecil, ni nak kena jaga cucu plak. kesianlah ma.

Ali tu takde apa pun, dia ok je, kalau dia kenyang,dia tidurlah.tp sementara nak kenyangkan dia tu. mcm2 lah kena try. dah 2 h…

alahai anak-anak..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

anak2 ummi sayang,

telinga kakak dah tak kuar nanah, mungkin dah kering. harapnya she's getting better. ayah ckp nak bwk kakak follow up dgn doc skali lg weekend ni,tgk keadaan mcmana. ummi harap semuanya baik2 saja.

itu cerita kakak.

cerita adik, si Ali plak. smlm mak lang angkat 'bendera putih', Ali menangis sakan sbb tak nak botol. ummi terpaksa mntak tlg tokma utk ambil Ali dan bwk ke tmpt kerja ummi. maka duduklah ali dgn umi dr jam 2.30 ptg sampai 5 ptg. boleh pulak dia sengih2 dan tidor lena.  Ali oh Ali. kenapa manja sgt ni..kan dah menyusahkan mak lang. kesian mak lang.

hari ni tok ma dan ayah wan berpakat nak jaga Ali. ummi harap Ali baik2 sj hari ni. Dear Ali, tlglah minum dr botol,bkn susu tepung pun, susu ummi jgk..

walau bagaimana besar pun dugaan dlm membesarkan anak, anak2 ummi adalah anugerah terindah utk ummi.
Alhamdulillah.

kesian kakak Nawal

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

dah dekat 2 minggu, kakak Nawal sakit telinga. mulanya nawal menangis di tgh2 mlm, bgtau yg dia sakit telinga.mujurlah dia pandai berckp.sekurg2nya kita tau apa kena dia bila dia asyik menangis. pg2 kami bwk dia ke klinik, dan doc bgtau dlm telinganya bengkak dan bernanah. doc bg ubat titik dan ubat mkn. seminggu lps tu nawal menangis lg di tgh mlm, risau dgn anaknya, abg aleh bwk ke emergency hosp BM. doc pun bgtau benda sama. skali lg diberika ubat titis dan antibiotik.

lps seminggu, telinga nawal masih mengeluarkan nanah. masih belum kering. dan pg ni,sekali lg abg aleh bwk nawal ke klinik (yg lain pulak). doc bgtau gegendang telinga nawal dah pecah. WHATT?/ PECAH??? takkanlah seserius itu?? saya panik bila abg aleh call bgtau mcm tu. tp doc ckp taklah serius sgt,nawal masih boleh mendengar dgn baik,cuma belah kanan lah ada kurang skit. Ya Allah, kasihannya anak ummi..dan dr bgtau ubat titis tak boleh bg,sbb sensitif sgt …

i'm back!

Image
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

10/10/2011 - saya sudah kembali bekerja. perasaan? seronok sgt! #sinis.
rindunya kat Ali. moga dia baik2 sj di bwk jagaan Maklangnya @ kakak ipar saya.
90 hari bercuti,mmg naik lemau.  tp sronok dpt bersama baby, susukan dia puas.

Alhamdulillah, Allah menguji kami seketika dgn memberi kesakitan pd Ali. ianya pengajaran yg sgt berguna. bg saya, ia nikmat dlm perit. perit sbb kesian kan anak yg terpaksa di rawat di icu, tp nikmat kerana saya lebih menghargainya dan lebih bersyukur dgn kurniaan Ilahi. Alhamdulillah.

Ali semakin sihat. kalau tgk dia skrg, tak sangka dia pernah berada di ICU selama 12 hari. mana gambar dia..kejap eh.

saya perasan ali ni bkn peramah orgnya, nak buat dia senyum agak payah. tp kalau dia dah berkenan dgn org yg mengagah dia,dia akan senyum dan mengekek ketawa.
berat dia masa 2 bulan adalah 5 kg. bln ke 3 ni taktaulah berapa. alhamdulillah, dia masih menyusu bdn,takde sulam2 dgn susu formula. tp ni masa…