Kenapa lupa utk berdoa?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Kes 1.
saya berada di simpang jalan, susah nak keluar simpang tu. kiri kanan kereta menderu2.
mulut mengeluh.
hati gelisah.
aisyah nawal dah mula meronta.
waktu dah lewat utk masuk kerja.
saya jadi serabut.

10 minit berkeadaan begitu.

tiba2 baru teringat, lantas berdoa.
"Ya Allah, permudahkan utk aku Ya Allah.."

tak sampai 5 saat. jalan tiba2 lengang. dan saya boleh keluar simpang dgn mudah. dan nawal pun berhenti meraung.

kes 2.
sudah 2x saya buat pusingan sekitar Jalan Danby, BM. tujuannya mencari parking utk ke kedai ma di arked mara. susahnya nak parking!! dahla cuaca panas. hati mula rasa nak marah. kang parking suka hati kena saman pulak.

tiba2 baru teringat, lantas berdoa.
" Ya Allah, berikan aku 1 tempat parking..Tolong Ya Allah.."

dan kemudian ada 1 kereta keluar dari parking,  saya dgn pantas masuk parking segera. kesian ma dah lama tunggu saya .

konklusi.
doa itu kan senjata org mukmin. Bukan Allah tak nak tolong kita, Dia hanya mahu dgr kita memohon drNya. kita kan hamba. walaupun kadang2 kita rasa benda tu kecik dan remeh je utk kita berdoa, tp tanpa izinNya, benda tu takkan berlaku ok.

saya rasa saya kena contohi Nabila dlm cerita indon Mutiara Hati tu.selalu saja berdoa.

Comments

kinna said…
sy sgt la setuju k riena..tp kdg2 kita lupa nk doa :)
Thara said…
kalau ini cerita di FB, tiqah tekan [Like] seploh kali. :)
RieNa said…
kinah : mmg selalu kita lupa. mcm lah kita ni hebat sgt boleh bt sesuatu tanpa meminta drNya.

Tiqah : kalau mcm tu kena post kan FB lah. senang tiqah nak like 10x. hehe
RieNa said…
baru terperasan, kalian berdua adalah pengkomen top k riena. rasa mcm nak bg hadiah pulak. hehehehehe
kinna said…
bagi la..bagi la.. (merayu2 cam budak kecik..) hehe..
thara ni adik k sarah ek? tu la, dia komen, saya komen, dia komen, saya komen (baca berulang2 kali). jadi saya pon buka blog dia..ingatkan laki (kwn mak mertua nm thara, laki). tgk ada gmbq k sarah baru la saya tau. salam kenal thara (eh, kat sini plak berkenalan..hehe)
RieNa said…
yup. thara nur atiqah ni adik kak sarah nur alya. :) selamatlah berkenalan korang. heehee

Popular posts from this blog

Derita sakit gigi.

:: perihal susu ::

Salam Terakhir ...