Posts

Showing posts from February, 2010

:: MARI BERSELAWAT ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Selawat dan salam ke atas Nabi Junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

:: Baby Walker, selamat @ tidak? ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Riena Yusufsedang berkira2 nak hadiahkan Nawal sebiji walker,memandangkan dia dah boleh duduk dan blajar memanjat. tp doc2 tak berapa nak bg. apa pendapat kalian???

- itu adalah status saya di FB hari ni.

masa awal2 Nawal lahir dulu saya dan abg aleh dah pikir tentang walker nih. siap demand lg dr abang2 yg nak kasik hadiah kat nawal, bleh pilih nak beli stroller, carseat atau walker. mcm lah walker tu penting sgt utk anak.

bila nawal dah mula blajar merangkak dan memanjat, kisah walker timbul semula. rasa mcm teringinnya nak letakkan nawal dlm walker. senang dia bergerak, bleh explore 1 rumah, takda lah risau dia merayap atas lantai dan kutip apa saja masuk mulut, tak risau dia sepahkan isi rumah, kita pun senang buat kerja dgn biarkan dia bermain dgn walkernya, mcm tu lah saya pikir.

tapi Dr Sarah Sofian pernah bgtau saya, persatuan2 doctor2 malaysia ni sebenarnya dlm proses (atau dah laksanakan,saya pun tak sure) untuk memu…

:: dam haji ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

mula2 nak taip dam haji tp taip dam jahi. typing error yg tak sengaja. mujur perasan dan cpt padam, sebelum jd kisah "aku berak up dgn aleh dulu setahun sebelum couple blk" sebenarnya nak taip "aku break-up dgn aleh dulu setahun sebelum couple blk" jadi isu hangat semula. mcm tu lah kalau ada kawan2 yg tunggu masa je kawan2 buat silap sbb nak bantai gelak. hehehe..(sembang dlm YM conference mcm tu lah.)

eh eh ni nak cerita pasal dam haji ke pasal silap eja kena gelak nih??

alkisahnya, ada org tegur saya pg td dgn ayat mcm ni lah.

"eh eh eh. boleh main dam haji laa atas tudung riena!"

cis cis cis. mujur saya ni penyabar, jd saya gelak2 saja.

tgk tudung saya ni, boleh main dam haji ke??


tak kisah lah, yg penting pakai tudung. dan bukan tudung saji. hehehehe

:: tips kurangkan perbelanjaan, mari belajar.hehe ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
nampak ke?? ha,kecik sgt?? boleh klik kat gambar,nanti dia besar skit.

tak nampak jgk? takpelah, meh saya rumuskan.

Tips kurangkan perbelanjaan( utk org yg bukan jutawan mcm saya.huhu)

1. buat bajet sendiri setiap kali dpt gaji atau pendapatan lain. senang ckp, buat list apa nak bayar pd setiap bulan . cth : bil air api, belanja dapur, astero, nurseri anak dan lain2.

2. kalau ikutkan, am nya lah, perbelanjaan tak bleh lebih dr pendapatan. yg tu semua org tau kan...

3. masa buat list tu, benda penting kena dok atas sekali, didahulukan berbanding benda2 yg tak penting.

4 & 5 & 6 . masa ini lah kita nilai balik apa yg patut dan tak patut kita guna dlm hidup kita seharian. kalau rasa tak penting, bolehlah buang terus. yang tak perlu, buat apa nak membazir kan? ok, kalau ada benda yg tak penting cth: aircond, astro, internet, boleh lah kontek pihak2 tertentu utk review balik apa yg patut anda buat.

7. amalkan langkah berjimat cer…

:: org lain nak kawen, ai yg hepi ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

kejap td terima perkhabaran atau jemputan dah sebenarnya, sorg opismate nak kawen.
yeay! abg sham yg dah lanjut usia tu nak kawen dah akhirnya. yeay!!
(ok,umor dia 30-an dah, tua la tu kan?)
bakal isteri pensyarah plak tu. pandai dia cekup ye.
TAHNIAH!! semoga dirahmati Allah hingga ke syurga.amin.

jumaat ni ada org nak bertunang. bulan depan pun ada org nak bertunang lagi.
seronoknya!!

eh eh, apsal org lain yg nak kawen, ai yg hepi lebih ni????
hahahahahaha

:: 230210 - 230609 = 8 bulan sudah Cik A.N ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
Nawal sudah baik dari demam campaknya. Alhamdulillah.
nampaknya, itu ujian Nawal cecah 8 bulan ni.
dilanda demam panas, batuk + selsema dan campak ruam, menjadikan anak dara saya tu semakin berakal dan byk pe'el sekarang ni.
bak kata org tua2, termasuk Tok Yam, "demam nak buleh akai lah tu!"

mcm selalu saya buat : perkembangan Nawal di usia 8 bulan.

:: berat badan masih belum mencecah 7 kg. baru 6.7 - 6.8 kg mcm tu lah..kecikkk je. percaya atau tidak, Nawal masih boleh pakai baju new born dia (walaupun seluar ada singkat skit.hehe)

:: dia sudah mula merangkak. walaupun sikit2 dan kdg2 tersembam, it's ok dear, itu satu permulaan yg baik.

:: dah boleh duduk dlm jangka masa pendek, kalau lama2 terbalikkk...hehehehe

:: sudah tumbuh gigi!! (lps ni pandai baca kitab.hehehe)

nampak tak?? meh kita close - up...
haa, nampak gigi nawal tu?? tok nawal lega gigi cucunya tumbuh belah bawah dulu. kononnya, kalau tumbuh gigi atas d…

:: i love you (and ur dad too.heh!) ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


setiap nafas ummi, ada kamu sayang...

(oklah, ummi nak lunch date dgn ayah, mkn mee sizzling. tata~!!)

**thanx to Muhammad, for this pics

:: senyum seindah suria ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

semalam kan, masa ummi ambil nawal dr rumah mak lang, nawal dah sengih2 tgk ummi.
terus nawal hulurkan tangan kat ummi mintak ummi dukung.
pak lang nak ambik nawal pun nawal tak nak dah. nawal nak ummi.

alhamdulillah, nawal dah sihat sikit. badan dah tak panas sangat. cuma ada selsema je skit dan kdg2 terbatuk.
semalam pun nawal tidor lena sgt (tp masih lasak dr hujung tilam kiri ke hujung tilam kanan.hehe) sampai ummi kejutkan nawal untuk minum susu. bukan nawal tak lapar, tp nawal mengantuklah. mujur ummi kejutkan nawal.tak sempat abis 4oz susu nawal dah lelap balik.

dan pagi ni nawal bangun tidor tak merengek sikit pun tp senyum2 je tgk ummi.

terima kasih atas doa aunty2 dan uncle2. semoga nawal segera sembuh dr sakit2 ni.

ummi ada suapkan nawal madu HPA, kdg2 nawal melawan bila ummi suap.nawal ingatkan itu ubat,nawal tak nak lah.
rupanya itu madu. kalau madu nawal suka.
sedap. ummi campur air sikit.
ummi pun minum madu jugak bila b…

:: bila Nawal demam.. ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

kesian nawal, hari ni masuk hari ke 3 dia demam.
minum susu tak lalu. mkn nestum tak abis.
tidor tak lena.
senyum pun ala-ala saja.

dan malam2 nak tidor atas riba sambil dipeluk2.
kalau letak atas tilam maka menangislah dia.
jadi ummi terpaksa tidor sambil meriba dia.
tak apalah. demi kamu anak.

pak lang dia ckp,"takpala dia demam skit,tak lah buaih sgt. dok diam skit."

tapi saya tak suka dia dok diam2. saya tak suka dia hanya diam merenung tv.
saya senang hati tgk dia lasak, menyulur ke sana ke mari, capai apa yg dia nak.
saya rela penat mengejar dia dr susah hati bila dia demam.

hmm..doakan Nawal cepat sembuh.amin.

(Nawal dalam kereta masa saya drive dr BBB ke BM. terlena sambil genggam roti. dari time ni lah dia start demam.)

:: apa yg penting? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

sekarang ni bukan masanya untuk kita saling bergaduh.
kau salah aku betul kau tak betul aku ni betul lah sgt.

sekarang ni masalah sosial kita ni makin parah. dah kronik tau tak??
hari2 ada org buang bayi, tu pun kita masih ada masa utk bergaduh carik salah org lain???

kita sama-sama bertanggungjawab untuk 'merawat' masalah sosial yg kronik ni.

nak muntah baca cerita2 politik mahkamah hiburan dan lain2.
nak nangis jugak baca cerita bayi2 yg kena buang kena bakar kena tanam nih.

sekian, aku tahu apa yg aku tulis ni takde sapa yg ambik kira pun.
siapalah aku nih.

:: cerita2 di BBB ::

Image
ramai-ramai naik ERL, nak jumpa sepupu yg berangkat menunaikan umrah.

sempat ke rumah Noorihan, utk berkenalan dgn An-nur.

kuatkan semangat An. mmg tidak mudah menjadi ibu kpd 3 org anak kecil.

An-nur, anak yg baik.amin...

an-nawal dgn sepupu-sepupunya. seronok sungguh dia kat sini. ingat kat ayah tak???


BBB, kak long kata Bandar Banyak Bumper. hehehe..
seronok boleh datang Bangi, mengimbas kenangan lalu.

abg cik kata, "macamana acik boleh tau jalan2 kat Bangi nih?"
hellooo abg cik, berapa tahun acik dok bangi nih?? dr kamu kecik2 lagi ok. bangi ni kan dulu kampung no 2 acik selepas kubang semang tu.

yup, 5 tahun belajar di UKM, dan menetap di fasa 4, mmg buat saya jatuh sayang dgn bandar kecil ini. dgn kemudahan yg ada, dgn suasana kemelayuannya, dgn ketenangan dan kedamaiannya, buat saya rindu bila lama2 tak datang menghirup udara bandar ini.sekarang ni mmg banyak perubahan di sini, dah banyak perumahan makin naik, banyak kedai2 dah wujud, dah makin kurang tanah2 lapang dan hutan s…

:: Bersyukurlah ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

:: Jangan Putus Asa ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

:: Jom, optimis! ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

:: kasi ingat - 12/2 ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

:: hari ni Khamis, esok Jumaat. yeay! ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Ma selalu pesan, jgn seronok sgt, nanti jd apa2, beringatlah selalu.

tp seronok sgt hari ni takleh tahan2 dah.

kalaulah abg man buat tak jadi bwk kami p KL esok, ada yg frust menonggeng menyorok dlm bilik takmau makan seminggu. (huh,overnya!!haha)

esok Jumaat dah, yeyeay!!

(hari ni saya selsema, nawal selsema + batuk2, abg aleh demam + selsema. 1 keluarga tak sihat. nak kena carik madu dan air IMT HPA)

:: Jumaat, cepatlah! ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

semalam, masa gi ambik nawal petang, nawal mcm biasa, nampak saya ja terus sengih2 dan meluru laju ke arah pintu.

dia dah lupa yg dia merajuk dgn ummi pg sebelum tu... Alhamdulillah.

ummi bg susu terus minum tak menolak, sedangkan baru je sebelum tu mak lang dia suapkan susu dia menolak. tunggu ummi balik baru nak minum ye..?

ok nawal, insya-allah Jumaat nanti kita gi Bangi rumah Ibu. tp petang skit baru kita bertolak. Ayahngah la tiba2 ada hal pulak pg jumaat tu. cis. kalau tak petang jumaat dah boleh gi umah Ummi Arn tgk baby Annur.

tak apalah, yg penting kita takyah naik bas,ummi takut nawal demam je mcm dulu tu. Ayah?? kita tinggal ayah, ayah nak berniaga jgk Raya Cina ni, nak kata apa. untuk kita jgk kan..redha je sayang..

tak sabar tunggu Jumaat. skrg pun ummi mcm malas2 dah nak kerja.
haihs!

:: rajuk anak ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

pagi tadi, Aisyah Nawal kena marah dgn saya.
sbb dia mengada2, nangis bila saya hilang di mata dia.
sedangkan saya perlu siap nak ke pejabat.
dahla terbangun lambat gara-gara nawal ajak bermain jam 3.30 pg semalam.
ummi dah lah kelam kabut, Nawal pulak buat perangai.
kan dah kena marah.

(ayah dia takde,jaga rumah di LY sedangkan kami di umah ma. kalau ayah dia ada takde masalah,sementara saya siap dia boleh main dgn ayah. Ni tok ma pun sibuk jgk time tu,tak sempat nak tgk dia.apa lg,bila dia tak dihiraukan org,mengamuk lah dia.)

dalam kereta dia diam je. suara sikit pun tak bunyi. sedangkan hari2 lain mulutnya bising berceloteh.
matanya asyik pandang ke depan dan kadang2 ke luar tingkap.
bila saya panggil dia tak menoleh pun.
mainan pun dia tak usik.

anak ummi ni merajuk ye...

bila saya lambai dia sebelum ke pejabat,dia langsung tak senyum. wah,kecik hati betul nih.

nampaknya, saya perlu memujuk dia petang nanti.
mungkin dia merajuk dgn s…

:: lagi gambar zaman purbakala ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

sebelum ni dah pernah letak gambar lama2, mcm best. balik rumah ma carik lg. dan jumpa lagi. inilah dia.




kenapa masa kecik comel, dah besar tak berapa comel? ahahaha!




saya dan abg an, atas buai di rumah lama @ permatang rawa.


dengan ma tercinta, pun di rumah lama Permatang Rawa. umo 3 thn ++

dengan abg an jgk, depan rumah permatang rawa.



ini abg lan. pun di permatang rawa jgk, tempat saya dibesarkan sehingga usia 9 tahun.



abg an lagi. dia suka sengih bila amik gambar. heran betul. tapi takpe, janji dia baik.


saya dan adik Mizah. di rumah ayah di Kubang Ulu.


oh, ini masa graduation Tadika Kemas, saya 4 tahun ok. diulangi,4 tahun. tak caya tgk tahun kat gambar tu. motif menjeling? entahla,saya pun tak ingat kenapa.



hehe, ini best. kurus melidi masa darjah 6. ambik hadiah akhir tahun kot, dapat no 2 ke no 3 entah tak ingat lah pulak. sekian, segmen retro hari ini.

:: anak ummi dah besar ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


dulu-dulu, masa nawal dlm pantang, umor 20 hari kot. tangan nawal cuma sebesar ini..


kecil saja.
kiut nya..


dan sekarang ni, nawal dah 7 bulan setengah. tangan nawal pun dah besar sikit.

dah berisi, tp masih kiut.

alhamdulillah. semoga terus membesar dgn baik dan sihat. amin...


:: kecik skitt je ::

Image
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

dah 3 org tegur saya,

"kak riena nampak kecik skit dr sebelum kawen hari tu."

"maksu kurus skit lah skrg, masa kenduri dulu nmpak besaq skit.."

" akak diet ke skrg, lama tak jumpa,dah kecik sikit lah."

betul saya tak rasa hepi pun dgn teguran2 tu.
saya kena usaha, takleh biar saja nafsu makan menguasai diri.

jgn percaya ckp2 mereka ok. tapi bolehlah kalau nak buat pembakar semangat skiit..

dah lama tak amik gambar sendiri. asyik2 gambar si kecik tu saja. hmm..boleh ke nak jd kecik skitt mcm 10 thn lepas, mcm gambar kat bawah ni..???
(Riena, Melaka, 30/04/2000)

:: antara ibu dan anak ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Kisah 1.
Semasa Nur mengandungkan anaknya, dia ada berpesan pd anaknya yg ketika itu berusia 7 bulan di dalam rahim, "nanti tunggu ummi exam dulu baru anak keluar ya.."
Nur exam 22/6 dan dia bersalin pada 23/6. ya, anaknya tunggu dia usai mengambil peperiksaannya. walau dalam perut, ada hubungan antara keduanya.

Kisah 2.
Anis baru berusia 2 bulan setengah. Dia dihantar ke rumah pengasuh setiap kali ibunya keluar bekerja. dan bila petang ibunya dgn rasa sgt tidak sabar dtg menjemput Anis utk pulang. dan setiap kalinya Anis tak pernah senyum bila disapa ibunya. Itu telah membuatkan ibunya rasa sedih.

sehinggalah suatu malam, ibu anis mengadu akan hal itu kepada ayahnya, bahawa anis tak pernah senyum bila ibunya jemput di waktu petang.taktaulah kenapa,mungkin anis merajuk kerana ditinggalkan seharian. ibu anis bergenang air mata kerana sayu hanya kerana anaknya kelihatan tidak gembira menyambut kepulangannya.

Anis yg ketika …

:: sudah jauh di malam hari ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


sudah jauh di malam hari
jangan intan berjaga lagi
tidurlah nyenyak sampai pagi
esok bermain lagi

ayah kerja jangan di tunggu
baliknya tidak lah tentu
jangan ikut hati rindu
esok pasti bertemu

syukur pada Tuhan
Yang Maha Esa
membuat kau besar
dan bakal dewasa

semoga jauh mala bahaya
kau penghibur hati lara
buah hati duka manja
jalinan kasih mesra..

ahaks! lagu tu ma selalu nyanyi kat anak2 masa kami kecik2 dulu.
lepas tu anak ma pulak nyanyi kat cucu-cucu ma.
saya nyanyi kat nawal..hmm..boleh kira kot berapa kali. sbb selalu dok zikir munajat saja nawal dah lena. kalau nyanyi dia tak tidor pun. suara ummi tak sedaplah tu.

kalau nyanyi kat Ili, dia terus buat muka sedih. tambah2 time ibu dia takde.
skrg dia dah pandai,kalau dgr lagu ni terus tutup telinga,katanya,"nanti adik nangis."

sebenarnya, ini lagu Sarimah nyanyi dalam filem apa ya..lupa pulak. Ma ada ckp hari tu. tp tv tak siar pun filem tu. lama dah. saya ingat saya pernah tgk se…

:: walau perit tp rindu jugak. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

saya rasa,
saya rindukan saat-saat masa saya berpantang selepas lahirkan Nawal hari tu.
masa tu ramai yg tegur saya dah kurus byk.
adik saya, Hidayah ckp," k ina nampak lost weight."
tulang bahu pun bleh rasa masa tu.

skrg ni, mana ada org ckp saya mcm tu??takde,takde!!!!

iyalah, masa tu mkn nasik secawan saja. lauk ikan merah dan sayur sawi.
hari-hari.
(mujur ikan merah dan sawi tu adalah peberet.mmg enjoy mkn nasi time pantang.)
walaupun kdg2 teringin benda lain, esp seafood lain cth : udang,sotong. tapi bertahan.bertahan.
ikan hari2 pun sodap.

hmmm..mmg perlu sgt utk mkn mcm masa dlm pantang.
tapi..sanggupkah saya???

huhuhuhu~!!

Perjalanan Menuju Baitullah (Part 2)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...



(Rupanya, tak mudah nak menulis sesuatu yg ilmiah kalau kita tak betul2 pandai dlm bidang tu. konon tiap2 minggu nak publish, tp..kelu lah. mcm susah. Tapi, cuba jugak. cuba setakat mampu.)



Pada mulanya, Nur juga seperti org lain yg memandang ringan akan kewajipan menunaikan haji. Bgnya, dia masih belum mampu. tapi, sebenarnya, dia takut. Dia takut dia tak mampu jadi baik setelah sekembalinya dia dr haji.



Namun suatu hari, Allah telah membuka minda dan hatinya. Nur menerima emel menceritakan tentang kaabah yang enggan bergerak melintasi titian as-sirat selagi mana org2 yg pernah tawaf disekelilingnya tidak ikut serta.



ini emelnya :



Kaabah Enggan Bergerak



Tuan Guru Haji Mohd Baqi Osman, tok guru dah mula kuliah. Beliau menceritakan tentang peristiwa yang bakal berlaku di akhirat kelak. Tentang syurga, tentang neraka. Para jemaah masing-masing diam, tunduk dan insaf. Salah satu cerita menarik yang disampaikan oleh tok guru iaitu ber…

:: hantuk kepala ke dinding ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

di suatu malam yang sunyi...

tiba-tiba..

kelekuk!!! "uuwaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!"

tangisan nawal memecah keheningan malam..

Mek tuh terhantuk dinding lahhh.... itulah, tido lasak sgt..kan dah kena..mujur tak bengkak, nangis pun kejap saja.bila peluk2 tepuk2 dah diam sambung tido mcm takda apa2..

anak org lain jatuh katil, anak ai terhantuk dinding. isk isk ..mcm2..