Thursday, 25 February 2010

:: MARI BERSELAWAT ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Selawat dan salam ke atas Nabi Junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

:: Baby Walker, selamat @ tidak? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Riena Yusuf sedang berkira2 nak hadiahkan Nawal sebiji walker,memandangkan dia dah boleh duduk dan blajar memanjat. tp doc2 tak berapa nak bg. apa pendapat kalian???

- itu adalah status saya di FB hari ni.

masa awal2 Nawal lahir dulu saya dan abg aleh dah pikir tentang walker nih. siap demand lg dr abang2 yg nak kasik hadiah kat nawal, bleh pilih nak beli stroller, carseat atau walker. mcm lah walker tu penting sgt utk anak.

bila nawal dah mula blajar merangkak dan memanjat, kisah walker timbul semula. rasa mcm teringinnya nak letakkan nawal dlm walker. senang dia bergerak, bleh explore 1 rumah, takda lah risau dia merayap atas lantai dan kutip apa saja masuk mulut, tak risau dia sepahkan isi rumah, kita pun senang buat kerja dgn biarkan dia bermain dgn walkernya, mcm tu lah saya pikir.

tapi Dr Sarah Sofian pernah bgtau saya, persatuan2 doctor2 malaysia ni sebenarnya dlm proses (atau dah laksanakan,saya pun tak sure) untuk memulaukan penggunaan walker dan jugak buaian, sbb byk sgt kes kemalangan bayi dirumaah adalah dgn 2 benda ni. dah jd benda yg sgt merbahaya untuk baby pulak. jadi dia sgt tak galakkan saya bg nawal walker. lebih baik dia belajar berjalan dgn sendiri tanpa bantuan walker.

ok, mari kita baca disini : Ummu Saif - 1

dan juga di sini : Ummu Saif 2

saya pun dah rasa tak excited lagi nak belikan Nawal walker..tapi jangan gelakkan saya pulak kalau tetiba kuar gambar Nawal naik walker nanti.huhu. sama kes mcm dulu beriya-iya tak nak kasik nawal En Puting, last2 En Puting tu lah kwn baik dia malam2.

susah sebenarnya jadi ibu nih...hmmmm...

mcm mana kalian, walker ok ke tak??

Wednesday, 24 February 2010

:: dam haji ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

mula2 nak taip dam haji tp taip dam jahi. typing error yg tak sengaja. mujur perasan dan cpt padam, sebelum jd kisah "aku berak up dgn aleh dulu setahun sebelum couple blk" sebenarnya nak taip "aku break-up dgn aleh dulu setahun sebelum couple blk" jadi isu hangat semula. mcm tu lah kalau ada kawan2 yg tunggu masa je kawan2 buat silap sbb nak bantai gelak. hehehe..(sembang dlm YM conference mcm tu lah.)

eh eh ni nak cerita pasal dam haji ke pasal silap eja kena gelak nih??

alkisahnya, ada org tegur saya pg td dgn ayat mcm ni lah.

"eh eh eh. boleh main dam haji laa atas tudung riena!"

cis cis cis. mujur saya ni penyabar, jd saya gelak2 saja.

tgk tudung saya ni, boleh main dam haji ke??


tak kisah lah, yg penting pakai tudung. dan bukan tudung saji. hehehehe

:: tips kurangkan perbelanjaan, mari belajar.hehe ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
nampak ke?? ha,kecik sgt?? boleh klik kat gambar,nanti dia besar skit.

tak nampak jgk? takpelah, meh saya rumuskan.

Tips kurangkan perbelanjaan ( utk org yg bukan jutawan mcm saya.huhu)

1. buat bajet sendiri setiap kali dpt gaji atau pendapatan lain. senang ckp, buat list apa nak bayar pd setiap bulan . cth : bil air api, belanja dapur, astero, nurseri anak dan lain2.

2. kalau ikutkan, am nya lah, perbelanjaan tak bleh lebih dr pendapatan. yg tu semua org tau kan...

3. masa buat list tu, benda penting kena dok atas sekali, didahulukan berbanding benda2 yg tak penting.

4 & 5 & 6 . masa ini lah kita nilai balik apa yg patut dan tak patut kita guna dlm hidup kita seharian. kalau rasa tak penting, bolehlah buang terus. yang tak perlu, buat apa nak membazir kan? ok, kalau ada benda yg tak penting cth: aircond, astro, internet, boleh lah kontek pihak2 tertentu utk review balik apa yg patut anda buat.

7. amalkan langkah berjimat cermat dlm penggunaan tenaga dlm rumah anda. tutup suis2 yg tak perlu, jgn mandi lama2, peti ais jgn buka lama2, tv jgn tgk byk2. mcm tu lah lbh kurang.

8. lepas dah setel semua, cuba bandingkan perbelanjaan anda sebelum dan selepas anda buat bajet. tgk mcm mana bijak ke tak kita ni dlm menguruskan perbelanjaan. kalau ada duit lebih dlm langkah penjimatan nih, jgn p enjoy plak, cuba lah simpan dlm akaun atau buat pelaburan..

cewahhh~!!! pandai pulak Riena bg tips hari ni. hehehe.

sekian,
dr bekas penuntut Ekonomi tp tak praktik pun apa yg dia belajar. hahahaha

sumber : Kosmo 22/2/10 m/s 53

Tuesday, 23 February 2010

:: org lain nak kawen, ai yg hepi ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

kejap td terima perkhabaran atau jemputan dah sebenarnya, sorg opismate nak kawen.
yeay! abg sham yg dah lanjut usia tu nak kawen dah akhirnya. yeay!!
(ok,umor dia 30-an dah, tua la tu kan?)
bakal isteri pensyarah plak tu. pandai dia cekup ye.
TAHNIAH!! semoga dirahmati Allah hingga ke syurga.amin.

jumaat ni ada org nak bertunang. bulan depan pun ada org nak bertunang lagi.
seronoknya!!

eh eh, apsal org lain yg nak kawen, ai yg hepi lebih ni????
hahahahahaha
:laugh::laugh::laugh:

Monday, 22 February 2010

:: 230210 - 230609 = 8 bulan sudah Cik A.N ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Nawal sudah baik dari demam campaknya. Alhamdulillah.
nampaknya, itu ujian Nawal cecah 8 bulan ni.
dilanda demam panas, batuk + selsema dan campak ruam, menjadikan anak dara saya tu semakin berakal dan byk pe'el sekarang ni.
bak kata org tua2, termasuk Tok Yam, "demam nak buleh akai lah tu!"

mcm selalu saya buat : perkembangan Nawal di usia 8 bulan.

:: berat badan masih belum mencecah 7 kg. baru 6.7 - 6.8 kg mcm tu lah..kecikkk je. percaya atau tidak, Nawal masih boleh pakai baju new born dia (walaupun seluar ada singkat skit.hehe)

:: dia sudah mula merangkak. walaupun sikit2 dan kdg2 tersembam, it's ok dear, itu satu permulaan yg baik.

:: dah boleh duduk dlm jangka masa pendek, kalau lama2 terbalikkk...hehehehe

:: sudah tumbuh gigi!! (lps ni pandai baca kitab.hehehe)


nampak tak?? meh kita close - up...

haa, nampak gigi nawal tu?? tok nawal lega gigi cucunya tumbuh belah bawah dulu. kononnya, kalau tumbuh gigi atas dulu, nanti suka ckp besar. taktaulah betul ke tidak mitos ni. apapun saya doakan nawal tak mcm tu.

:: dah pandai pegang botol susu sendiri. tapi selalunya nak jugak org lain pegangkan. malas ye...??? nak kena nih.

(tgk ape??nak susu nawal ni ke..??)

:: perut dah tak kembung mcm dulu2. makan makin berselera. minum susu pun banyak. lasakkkkk... jarang menangis tak bersebab, tp kalau menangis kuat yg amat.suka geleng2 terutama bila dia dah tak nak minum susu dah walaupun ada lg skit. kenyang sgt lah kot.


ok, di bawah ni gambar2 nawal kena campak. apa yg saya buat time nih :

- kurangkan aktiviti nawal, maksudnya tak bwk dia berjalan atau kurangkan aktiviti luar. sbb dia sebenarnya lenguh badan dan nak rehat saja. betul, kat umah pun dia asyik baring tgk tv main dgn 'kucikuci' je. mcm tak larat sgt nak melasak.

- saya mandikan dia dgn air kelapa, air basuhan beras dan juga air daun mambu.

- ada org suruh bg minum air kelapa, tp saya bg sikit je. taktaulah, saya rasa tak best nk bg budak umo 8 bulan minum air selain susu dan air kosong. takut sakit perut lah mcm2 lagi lah.

- saya tak pakaikan dia baju. pakai diaper saja. sbb dia miang sbnrnya,bila bg pakai baju lg la dia rasa tak selesa.

nawal dah sihat dah, dah lasak mcm biasa. dan asyik gelak2 saja tunjuk gigi 2 batang dia tu.

Alhamdulillah.









Friday, 19 February 2010

:: i love you (and ur dad too.heh!) ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


setiap nafas ummi, ada kamu sayang...

(oklah, ummi nak lunch date dgn ayah, mkn mee sizzling. tata~!!)

**thanx to Muhammad, for this pics

:: senyum seindah suria ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

semalam kan, masa ummi ambil nawal dr rumah mak lang, nawal dah sengih2 tgk ummi.
terus nawal hulurkan tangan kat ummi mintak ummi dukung.
pak lang nak ambik nawal pun nawal tak nak dah. nawal nak ummi.

alhamdulillah, nawal dah sihat sikit. badan dah tak panas sangat. cuma ada selsema je skit dan kdg2 terbatuk.
semalam pun nawal tidor lena sgt (tp masih lasak dr hujung tilam kiri ke hujung tilam kanan.hehe) sampai ummi kejutkan nawal untuk minum susu. bukan nawal tak lapar, tp nawal mengantuklah. mujur ummi kejutkan nawal.tak sempat abis 4oz susu nawal dah lelap balik.

dan pagi ni nawal bangun tidor tak merengek sikit pun tp senyum2 je tgk ummi.

terima kasih atas doa aunty2 dan uncle2. semoga nawal segera sembuh dr sakit2 ni.

ummi ada suapkan nawal madu HPA, kdg2 nawal melawan bila ummi suap.nawal ingatkan itu ubat,nawal tak nak lah.
rupanya itu madu. kalau madu nawal suka.
sedap. ummi campur air sikit.
ummi pun minum madu jugak bila batuk2 dan panas badan. cepat baik. Alhamdullillah, Allah izinkan.

ermm..apa nawal nak cerita lg.
haa, minggu depan 23hb nawal dah masuk 8 bulan.
nanti ummi updatekan perkembangan terkini nawal ya. sebab nawal tak pandai nak cerita sendiri.

ok, nanti nawal tulis lagi. daaa~!!!

(lepas ni boleh lah nawal lasak balik mcm biasa.yeay!)

Thursday, 18 February 2010

:: bila Nawal demam.. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

kesian nawal, hari ni masuk hari ke 3 dia demam.
minum susu tak lalu. mkn nestum tak abis.
tidor tak lena.
senyum pun ala-ala saja.

dan malam2 nak tidor atas riba sambil dipeluk2.
kalau letak atas tilam maka menangislah dia.
jadi ummi terpaksa tidor sambil meriba dia.
tak apalah. demi kamu anak.

pak lang dia ckp,"takpala dia demam skit,tak lah buaih sgt. dok diam skit."

tapi saya tak suka dia dok diam2. saya tak suka dia hanya diam merenung tv.
saya senang hati tgk dia lasak, menyulur ke sana ke mari, capai apa yg dia nak.
saya rela penat mengejar dia dr susah hati bila dia demam.

hmm..doakan Nawal cepat sembuh.amin.

(Nawal dalam kereta masa saya drive dr BBB ke BM. terlena sambil genggam roti. dari time ni lah dia start demam.)

Wednesday, 17 February 2010

:: apa yg penting? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

sekarang ni bukan masanya untuk kita saling bergaduh.
kau salah aku betul kau tak betul aku ni betul lah sgt.

sekarang ni masalah sosial kita ni makin parah. dah kronik tau tak??
hari2 ada org buang bayi, tu pun kita masih ada masa utk bergaduh carik salah org lain???

kita sama-sama bertanggungjawab untuk 'merawat' masalah sosial yg kronik ni.

nak muntah baca cerita2 politik mahkamah hiburan dan lain2.
nak nangis jugak baca cerita bayi2 yg kena buang kena bakar kena tanam nih.

sekian, aku tahu apa yg aku tulis ni takde sapa yg ambik kira pun.
siapalah aku nih.

Monday, 15 February 2010

:: cerita2 di BBB ::

ramai-ramai naik ERL, nak jumpa sepupu yg berangkat menunaikan umrah.

sempat ke rumah Noorihan, utk berkenalan dgn An-nur.

kuatkan semangat An. mmg tidak mudah menjadi ibu kpd 3 org anak kecil.

An-nur, anak yg baik.amin...

an-nawal dgn sepupu-sepupunya. seronok sungguh dia kat sini. ingat kat ayah tak???


BBB, kak long kata Bandar Banyak Bumper. hehehe..
seronok boleh datang Bangi, mengimbas kenangan lalu.

abg cik kata, "macamana acik boleh tau jalan2 kat Bangi nih?"
hellooo abg cik, berapa tahun acik dok bangi nih?? dr kamu kecik2 lagi ok. bangi ni kan dulu kampung no 2 acik selepas kubang semang tu.

yup, 5 tahun belajar di UKM, dan menetap di fasa 4, mmg buat saya jatuh sayang dgn bandar kecil ini. dgn kemudahan yg ada, dgn suasana kemelayuannya, dgn ketenangan dan kedamaiannya, buat saya rindu bila lama2 tak datang menghirup udara bandar ini.sekarang ni mmg banyak perubahan di sini, dah banyak perumahan makin naik, banyak kedai2 dah wujud, dah makin kurang tanah2 lapang dan hutan semak belukar.

aktiviti2 ketika di BBB :
- bershopping tudung di Jalan TAR. besttt dpt 7 helai tudung utk diri sendiri.abisss duit..
- ziarah Noorihan dan anak2nya di Bandar Sunway,Semenyih.
- ziarah sepupu, Lokman dan kak liza di KLIA, utk menunaikan umrah.
- makan kenduri di rumah 'Aiffah isterinya Muhammad, adiknya Nawal berkahwin.(muhd,nak tgk gambar secepat mungkin. :)
- selebihnya, makan tidur makan tidur. mentang2 anak ada ramai babysitter,umminya rilex abislah...

insya-allah, esok pg akan berangkat pulang ke PP. ayah sudah merindui anaknya.


kakak dan abg pi berangkat menunaikan umrah hari ni, semoga mereka selamat mengerjakan umrah dan mendapat umrah yg mabrur. selamat pergi dan selamat pulang ya!

:: Bersyukurlah ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Thursday, 11 February 2010

:: hari ni Khamis, esok Jumaat. yeay! ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Ma selalu pesan, jgn seronok sgt, nanti jd apa2, beringatlah selalu.

tp seronok sgt hari ni takleh tahan2 dah.

kalaulah abg man buat tak jadi bwk kami p KL esok, ada yg frust menonggeng menyorok dlm bilik takmau makan seminggu. (huh,overnya!!haha)

esok Jumaat dah, yeyeay!!

(hari ni saya selsema, nawal selsema + batuk2, abg aleh demam + selsema. 1 keluarga tak sihat. nak kena carik madu dan air IMT HPA)

Wednesday, 10 February 2010

:: Jumaat, cepatlah! ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

semalam, masa gi ambik nawal petang, nawal mcm biasa, nampak saya ja terus sengih2 dan meluru laju ke arah pintu.

dia dah lupa yg dia merajuk dgn ummi pg sebelum tu... Alhamdulillah.

ummi bg susu terus minum tak menolak, sedangkan baru je sebelum tu mak lang dia suapkan susu dia menolak. tunggu ummi balik baru nak minum ye..?

ok nawal, insya-allah Jumaat nanti kita gi Bangi rumah Ibu. tp petang skit baru kita bertolak. Ayahngah la tiba2 ada hal pulak pg jumaat tu. cis. kalau tak petang jumaat dah boleh gi umah Ummi Arn tgk baby Annur.

tak apalah, yg penting kita takyah naik bas,ummi takut nawal demam je mcm dulu tu. Ayah?? kita tinggal ayah, ayah nak berniaga jgk Raya Cina ni, nak kata apa. untuk kita jgk kan..redha je sayang..

tak sabar tunggu Jumaat. skrg pun ummi mcm malas2 dah nak kerja.
haihs!

Tuesday, 9 February 2010

:: rajuk anak ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

pagi tadi, Aisyah Nawal kena marah dgn saya.
sbb dia mengada2, nangis bila saya hilang di mata dia.
sedangkan saya perlu siap nak ke pejabat.
dahla terbangun lambat gara-gara nawal ajak bermain jam 3.30 pg semalam.
ummi dah lah kelam kabut, Nawal pulak buat perangai.
kan dah kena marah.

(ayah dia takde,jaga rumah di LY sedangkan kami di umah ma. kalau ayah dia ada takde masalah,sementara saya siap dia boleh main dgn ayah. Ni tok ma pun sibuk jgk time tu,tak sempat nak tgk dia.apa lg,bila dia tak dihiraukan org,mengamuk lah dia.)

dalam kereta dia diam je. suara sikit pun tak bunyi. sedangkan hari2 lain mulutnya bising berceloteh.
matanya asyik pandang ke depan dan kadang2 ke luar tingkap.
bila saya panggil dia tak menoleh pun.
mainan pun dia tak usik.

anak ummi ni merajuk ye...

bila saya lambai dia sebelum ke pejabat,dia langsung tak senyum. wah,kecik hati betul nih.

nampaknya, saya perlu memujuk dia petang nanti.
mungkin dia merajuk dgn saya.


Abg cik afif - tahun 2000




nawal - 2009.


:: lagi gambar zaman purbakala ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

sebelum ni dah pernah letak gambar lama2, mcm best. balik rumah ma carik lg. dan jumpa lagi. inilah dia.




kenapa masa kecik comel, dah besar tak berapa comel? ahahaha!




saya dan abg an, atas buai di rumah lama @ permatang rawa.


dengan ma tercinta, pun di rumah lama Permatang Rawa. umo 3 thn ++

dengan abg an jgk, depan rumah permatang rawa.



ini abg lan. pun di permatang rawa jgk, tempat saya dibesarkan sehingga usia 9 tahun.



abg an lagi. dia suka sengih bila amik gambar. heran betul. tapi takpe, janji dia baik.


saya dan adik Mizah. di rumah ayah di Kubang Ulu.


oh, ini masa graduation Tadika Kemas, saya 4 tahun ok. diulangi,4 tahun. tak caya tgk tahun kat gambar tu. motif menjeling? entahla,saya pun tak ingat kenapa.



hehe, ini best. kurus melidi masa darjah 6. ambik hadiah akhir tahun kot, dapat no 2 ke no 3 entah tak ingat lah pulak.
sekian, segmen retro hari ini.

Monday, 8 February 2010

:: anak ummi dah besar ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


dulu-dulu, masa nawal dlm pantang, umor 20 hari kot. tangan nawal cuma sebesar ini..


kecil saja.
kiut nya..


dan sekarang ni, nawal dah 7 bulan setengah. tangan nawal pun dah besar sikit.

dah berisi, tp masih kiut.

alhamdulillah. semoga terus membesar dgn baik dan sihat. amin...


:: kecik skitt je ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

dah 3 org tegur saya,

"kak riena nampak kecik skit dr sebelum kawen hari tu."

"maksu kurus skit lah skrg, masa kenduri dulu nmpak besaq skit.."

" akak diet ke skrg, lama tak jumpa,dah kecik sikit lah."

betul saya tak rasa hepi pun dgn teguran2 tu.
saya kena usaha, takleh biar saja nafsu makan menguasai diri.

jgn percaya ckp2 mereka ok. tapi bolehlah kalau nak buat pembakar semangat skiit..

dah lama tak amik gambar sendiri. asyik2 gambar si kecik tu saja.
hmm..boleh ke nak jd kecik skitt mcm 10 thn lepas, mcm gambar kat bawah ni..???

(Riena, Melaka, 30/04/2000)

Friday, 5 February 2010

:: antara ibu dan anak ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Kisah 1.

Semasa Nur mengandungkan anaknya, dia ada berpesan pd anaknya yg ketika itu berusia 7 bulan di dalam rahim, "nanti tunggu ummi exam dulu baru anak keluar ya.."

Nur exam 22/6 dan dia bersalin pada 23/6. ya, anaknya tunggu dia usai mengambil peperiksaannya. walau dalam perut, ada hubungan antara keduanya.

Kisah 2.

Anis baru berusia 2 bulan setengah. Dia dihantar ke rumah pengasuh setiap kali ibunya keluar bekerja. dan bila petang ibunya dgn rasa sgt tidak sabar dtg menjemput Anis utk pulang. dan setiap kalinya Anis tak pernah senyum bila disapa ibunya. Itu telah membuatkan ibunya rasa sedih.

sehinggalah suatu malam, ibu anis mengadu akan hal itu kepada ayahnya, bahawa anis tak pernah senyum bila ibunya jemput di waktu petang.taktaulah kenapa,mungkin anis merajuk kerana ditinggalkan seharian. ibu anis bergenang air mata kerana sayu hanya kerana anaknya kelihatan tidak gembira menyambut kepulangannya.

Anis yg ketika itu sedang menyusu, hanya memerhati ibunya mengadu pd ayah.

keesokkannya, ketika ibu anis tiba di rumah pengasuh utk menjemput Anis pulang, Anis tersenyum lebar. ibu anis gembira dgn perubahan anak kesayangan. dan sejak dr hari itu, Anis akan sentiasa senyum dan ketawa setiap kali ibunya datang menjemputnya. Anis sebenarnya faham dia telah membuatkan ibunya bersedih.

Ya,walaupun baru berusia hampir 3 bulan, ada hubungan antara keduanya.

Kisah 3.
Pn. Amy sedang sibuk di dapur. menu istimewa utk hari ini : Udang masak cili, buncis goreng, ikan terubuk goreng, kari ayam. (huh,tiba2 penulis rasa laparr..). setelah siap makanan dihidang, beliau teringatkan anak keduanya, Azman.

di hatinya terdetik, "kat mana lah agaknya Man ni. mintak2 dia balik tghari ni, boleh makan sama-sama."

5 minit kemudian, terdengar bunyi motosikal. Azman tiba di rumah ibunya dan mengadu lapar. ibunya hanya tersenyum. tanpa panggilan telefon, hanya seruan dalam hati, anaknya mendengar panggilannya.

Ya, hanya dalam hati, ada hubungan antara keduanya.

Kisah 4.

seorang ibu yang telah meninggal dunia, wajahnya kelihatan sedih dan tidak berseri, kerana salah seorang anaknya, yg paling dia sayang, tidak menziarahinya ketika dia terlantar sakit. dan hanya pulang setelah dipaksa oleh saudara yg lain, itu pun hanya berada di seberang jalan.

kasihan si ibu. dia benar-benar kecewa. anak-anaknya yg lain memujuk dan merayu di telinga jenazah ibu mereka, agar memaafkan saudara mereka, dan tolonglah senyum buat kali terakhir.

Alhamdulillah, akhirnya si ibu tersenyum jua, demi anak2 yg lain. Anak yg masih di seberang jalan itu, entah bagaimana nasibnya nanti. Masih kah ada harapan mohon keampunan?

Ya, walaupun sudah berpisah dunia, masih ada hubungan antara ibu dan anak.


itu secebis kisah utk kita renungkan bersama.
tiba-tiba penulis rasa nak nangis. dan dia perlu utk call Ma skrg.
sekian.

Thursday, 4 February 2010

:: sudah jauh di malam hari ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


sudah jauh di malam hari
jangan intan berjaga lagi
tidurlah nyenyak sampai pagi
esok bermain lagi

ayah kerja jangan di tunggu
baliknya tidak lah tentu
jangan ikut hati rindu
esok pasti bertemu

syukur pada Tuhan
Yang Maha Esa
membuat kau besar
dan bakal dewasa

semoga jauh mala bahaya
kau penghibur hati lara
buah hati duka manja
jalinan kasih mesra..

ahaks! lagu tu ma selalu nyanyi kat anak2 masa kami kecik2 dulu.
lepas tu anak ma pulak nyanyi kat cucu-cucu ma.
saya nyanyi kat nawal..hmm..boleh kira kot berapa kali. sbb selalu dok zikir munajat saja nawal dah lena. kalau nyanyi dia tak tidor pun. suara ummi tak sedaplah tu.

kalau nyanyi kat Ili, dia terus buat muka sedih. tambah2 time ibu dia takde.
skrg dia dah pandai,kalau dgr lagu ni terus tutup telinga,katanya,"nanti adik nangis."

sebenarnya, ini lagu Sarimah nyanyi dalam filem apa ya..lupa pulak. Ma ada ckp hari tu. tp tv tak siar pun filem tu. lama dah. saya ingat saya pernah tgk sekali je lagu ni versi Sarimah nyanyi dlm filem, selebihnya buat versi sendiri blajar dgn ma.

dlm family saya kalau sebut lagu "sudah jauh di mlm hari" diorang tau lah. mmg familiar sgt. abg2 saya pun tahu nyanyi.

kak long pun pandai jgk. dia cucu sulong, kira paling lama dgr berbanding adik2 sepupunya yg lain.

saya pun boring2 ada jgk nyanyi lagu ni. nak cari versi asal kat mana lah ye.hmmm...

Wednesday, 3 February 2010

:: walau perit tp rindu jugak. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

saya rasa,
saya rindukan saat-saat masa saya berpantang selepas lahirkan Nawal hari tu.
masa tu ramai yg tegur saya dah kurus byk.
adik saya, Hidayah ckp," k ina nampak lost weight."
tulang bahu pun bleh rasa masa tu.

skrg ni, mana ada org ckp saya mcm tu??takde,takde!!!!

iyalah, masa tu mkn nasik secawan saja. lauk ikan merah dan sayur sawi.
hari-hari.
(mujur ikan merah dan sawi tu adalah peberet.mmg enjoy mkn nasi time pantang.)
walaupun kdg2 teringin benda lain, esp seafood lain cth : udang,sotong. tapi bertahan.bertahan.
ikan hari2 pun sodap.

hmmm..mmg perlu sgt utk mkn mcm masa dlm pantang.
tapi..sanggupkah saya???

huhuhuhu~!!

Perjalanan Menuju Baitullah (Part 2)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...



(Rupanya, tak mudah nak menulis sesuatu yg ilmiah kalau kita tak betul2 pandai dlm bidang tu. konon tiap2 minggu nak publish, tp..kelu lah. mcm susah. Tapi, cuba jugak. cuba setakat mampu.)



Pada mulanya, Nur juga seperti org lain yg memandang ringan akan kewajipan menunaikan haji. Bgnya, dia masih belum mampu. tapi, sebenarnya, dia takut. Dia takut dia tak mampu jadi baik setelah sekembalinya dia dr haji.



Namun suatu hari, Allah telah membuka minda dan hatinya. Nur menerima emel menceritakan tentang kaabah yang enggan bergerak melintasi titian as-sirat selagi mana org2 yg pernah tawaf disekelilingnya tidak ikut serta.



ini emelnya :



Kaabah Enggan Bergerak



Tuan Guru Haji Mohd Baqi Osman, tok guru dah mula kuliah. Beliau menceritakan tentang peristiwa yang bakal berlaku di akhirat kelak. Tentang syurga, tentang neraka. Para jemaah masing-masing diam, tunduk dan insaf. Salah satu cerita menarik yang disampaikan oleh tok guru iaitu berkaitan dengan titian As-Sirat. Jambatan yang merentangi neraka menuju ke syurga itu bersifat fleksibel. Ia boleh membesar, mengecil, memendek dan memanjang mengikut kumpulan yang akan melintasinya.



Jika orang beriman, pastilah ia akan melebar dan memendek. Manakala bagi orang kafir, ia akan mengecil dan memanjang. Antara yang akan turut berarak menuju ke syurga ialah kaabah. Malaikat datang membawa perintah Allah kepada kaabah yang dihias indah pada hari itu supaya bergerak menuju ke syurga.



Yang menghairankan, biarpun kaabah tahu itu perintah Allah, namun ia enggan bergerak. Lalu malaikat bertanya kenapa enggan bergerak ke syurga. Kaabah menjawab bahawa ia tidak akan bergerak ke syurga melainkan jika diiringi oleh semua manusia yang pernah tawaf di sekelilingnya.



Lalu malaikat mengumpulkan semua yang pernah tawaf untuk mengiringi kaabah ke syurga. Kaabah terus mendiamkan diri tak mahu bergerak. Malaikat bertanya lagi kenapa tak mahu bergerak. Kaabah menjawab, ada lagi beberapa orang yang tidak hadir.. Apabila diperiksa, rupa-rupanya orang-orang berkenaan telah dilempar ke dalam neraka kerana kesalahan yang pernah mereka lakukan di dunia.

Malaikat maklumkan bahawa orang berkenaan adalah orang-orang yang berdosa dan perlu disiksa di dalam neraka.



Kaabah berkata, ia tidak peduli orang itu berdosa atau tidak. Yang penting ia tidak akan bergerak ke syurga melainkan diiringi oleh semua orang yang pernah tawaf di sekelilingnya.



Malaikat mengadu kepada Allah tentang hal yang berlaku....Allah yang Maha Pengampun dan Maha Mengasihani terus mengisytiharkan bahawa orang-orang itu telah diampunkan dosa mereka. Mereka lantas dibawa keluar daripada neraka dan mengiringi kaabah menuju ke syurga....



setelah Nur usai membaca emel tersebut, hati Nur berdebar-debar. Betapa dia telah rugi kerana selama ini dia tak mengambil berat akan hal menunaikan haji.


Satu motivasi bagi rakan-rakan yang mampu untuk ke Mekah. Silakanlah menjadi tetamu Allah.Pergilah ketika masih muda dan kuat agar setiap langkah dan setiap nafas kita gagah dan diberkati oleh Allah SWT.
Wallahuálam..

Tuesday, 2 February 2010

:: hantuk kepala ke dinding ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

di suatu malam yang sunyi...

tiba-tiba..

kelekuk!!! "uuwaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!"

tangisan nawal memecah keheningan malam..

Mek tuh terhantuk dinding lahhh.... itulah, tido lasak sgt..kan dah kena..mujur tak bengkak, nangis pun kejap saja.bila peluk2 tepuk2 dah diam sambung tido mcm takda apa2..

anak org lain jatuh katil, anak ai terhantuk dinding. isk isk ..mcm2..

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...