Wednesday, 4 November 2009

:: Ummi @ Ibu ? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Kisah di BBB weekend lepas.

Juju (sepupu saya) : eh, Nawal panggil apa kat awak?
Saya : Ummi.
Juju : (ketawa terkekeh-kekeh. jahat oh dia.)
saya : lorh, bakpo mu gelak juju? tak baik ah juju nih.
Juju : awak tak sesuai lah jd ummi. Juju ingat Ina jd mama ke, ibu ke..
saya : hah? tak sesuai? (tak pernah terpikir pun sblm nih.)

Mmg hasrat hati saya (sejak belum kawen lg) nak bahasakan diri sebagai ummi pada anak-anak. selain menggunakan perkataan Arab, ia nmpak lembut dan anggun sekali.tak taulah pulak ada org nmpk sesuai dipanggil Ummi atau tak berapa sgt.

tapi dari mengandung lg, saya selalu tersasul membahasakan diri sebagai ibu, walaupun saya nak jd ummi. mcm sedap je di mulut sebut diri sebagai ibu. mcm skrg pun, ada masanya saya tiba2 sebut diri 'Ibu' pada nawal, lps tu betulkan balik. heh.

anak2 saudara saya yg lain, panggil kakak sulong saya sebagai 'Ummi' walaupun anak2 kakak sendiri panggil dia ibu. Tiba pd Nawal,dia plak panggil Ibu pada kakak sedangkan sepupu2 lain panggil Ummi. kan nampak ada kekeliruan disitu. takkan nak panggil ummi jgk kat kakak sbb nawal ada saya sbg ummi. konfius konfius.

Patutkah saya menukar panggilan Ummi kpd Ibu?
kalau ikut kehendak, saya nak Ummi.
kalau ikut sedap di mulut, saya selesa dgn Ibu.
mama, mummy, bonda, emak - mmg saya tolak awal2 dah.

mcm mana ya?

6 comments:

DRosmieyatie said...

umi...umi.... :))

Thara said...

kalau centu, tiqah rasa, ibu je lah. kalau dah kak riena selalu pon tersasul 'ibu, ibu'. jadik nawal tak confuse.

kakak said...

Bunda.. kira ok juga macam Nabila...he he

Myzwar said...

klw ibu nanti jadi Ibuk Ariena.. kekeke...

shaliza said...

saya lebih prefer "IBU". Cam mithali je....tu la baik stick kan panggilan tu kang nawal confius plk...enjoy the moment.

arn said...

erm..kalau aku..anak2 campur anak sedara semua panggil ummi..ngan anak jiran pun aku bahasakan aku ummi ..walaupun kadang2 diorang panggil aunti or acik..aku selesa ngan ummi..walaupun anak2 bila mula ckp cam susah je nak sebut ummi..tapi na, ibu, ummi, mak, mama, mommy semua tu ttp yang melahirkan..

Aidil Fitri 2017 ~ Part 3

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... walaupun dah berlalu sebulan lebih, saya tetap nak masukkan entry ni jugak. s...