Thursday, 28 May 2009

:: kisah roti dan pau ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

hari ni nak mengumpat suami sendiri..eh..tak baik tau ngumpat..
akceli, nak memuji sebenarnya..
(tak bleh eh puji husben sendiri dlm blog sendiri??sukatik i laa..blog i kan...)

abg aleh kan, bg saya dia tu sgt penyabar..sepanjang saya kenal dia, dr berkawan,bercinta,putus cinta kejap,bercinta blk,bertunang sehinggalah berkahwen..
jarang benar dia marahkan saya..apatah lg nak menengking ka apa..mmg tak pernah lah.
kalau saya ada buat salah/silap apa2, dia akan tegur dgn lembut dan sgt baik..sampai saya boleh sengih je lps buat salah.
tp itu tak bermakna saya tak ambik berat teguran dia..
sekali dia menegur, mmg saya akan patuh..mmg tak membantah laa..saya kan budak baikk...(sambil sengih2 kenyit2 mata..hehe)

satu hari, lps kawen dah..dia tgk saya buat sandwich, saya potong kulit roti yg tepi2 tu..biar roti tu putih je, takde kulit kat tepi tu..
dia tegur saya,"pasaipa buang kulit tu yang..sayanglaa..tu kan boleh makan..tak baik membazir mcm tu.."
saya pun terkedu kejap..rasa bersalah pulak..
dia menyambung,"kalau anak2 kat acheh tu..kulit tepi tu pun bg depa sgt bernilai..depa mkn tak tinggai apa pun..kita kat sini mentang2 mewah,buang mcm tu sj.."
yaa..dan bermulalah ceramah singkat Ustaz Salleh..

saya pun insaf, dan tak buat mcm tu lg..

dan mlm kelmarin, kami mkn kuih pau..dan mcm kebiasaan org, saya buang kulit pau,hajat nk makan pau yg gebu laa kan...
abg aleh tgk, dan saya ditegur..isu: jgn membazir..itu kan boleh makan..jgn buat mcm tu..tak baikk...

saya pun patuh, mkn kuih pau tu dgn buang kertas kat bwh kuih pau tu sj..(tu pun sbb kertas tu tak bleh mkn,kalau kertas tu bleh dimakan,dgn kertas2 tu sekali saya kena makan. hahaha!)

jd, itulah kisah suami saya, yang pantang terhadap pembaziran makanan. hidup beliau di bumi Acheh selama 6 tahun banyak mengajar beliau tentang erti syukur terhadap nikmat dan rezeki kurniaan Ilahi...

ok dah, mengumpat ke namanya ni??? :)

3 comments:

zai said...

baguihnya abg aleh...

Zaki N Ilyia said...

laki aku pun sama..xpueh hati aku buang kulit pau..haha

RieNa said...

zai,
baguih ka??hehe..alhamdulillah..

lya,
iya?? nasiblaa..mknlaa pau dgn kulitnya sekali..jgn mkn kertas yg bwh pau tu udahlaa..haha

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...