Friday, 13 March 2009

:: Sejarah SPM 98 ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...



masa tgk berita smlm, rasa bergenang airmata..(ya,saya mmg agak cengeng,mudah menangis.huhu!) bilamana seorang pelajar berjaya mendapat 20A, dan dia cuma anak seorang nelayan.


yang menentukan kejayaan anda, ialah usaha anda sendiri. bkn kerana anda anak siapa-siapa.

masa tgk adik2 ni ambik result semalam, saya teringat masa saya nak amik result dulu.
SPM 1998,result 1999. 10 tahun dulu..(what??dah 10 thn???) sungguh pantas masa berlalu..
(oh, cerita dibawah sgt panjang, sila amik nafas dan senang diri. ahaks!!)


masa tu Ma berada di Tanah Suci Mekah, mengerjakan haji. saya tinggal di rumah dgn abg2..abg man dah anak 3, abg lan masih bujang dan abg an serta 2 org sepupu yg tinggal sementara di umah Ma. kakak dan family dah tinggal kat Bangi dah time tu.



malam sebelum result keluar, saya mmg rasa cuak habis, nervous, takut, risau, mcm2 lah perasaannya. saya nak mengadu,nak bercerita dgn seseorg, tp taktau nak bercerita dgn sapa. saya malas nak bercerita dgn abg2 saya, mcm tak best je nak share perasaan dgn diorang. nak cerita dgn kakak, kakak jauh, malas nak call. pastu mulalaa teringat sgt2 kat Ma yg jauh di Mekah, kalau ma ada, mesti saya boleh mengadu dgn Ma atas ribanya, ma akan pujuk dan tenangkan hati saya setiap kali saya dilanda gelisah...tapi Ma jauhhhh...(huh, nampak benar manjanya..)



pagi esoknya, hari result tu, saya sgt malas dan berlengah2. bayangkan, saya boleh dok umah tgk VCD pg tu. semua dah kuar dr rumah gi keje tanpa sorang pun ucap good luck utk saya. sedih??? takk..saya cuma rasa tak bersemangat. lepas tu dalam pukul 11, saya memberanikan diri utk call Kak Zura, kerani pejabat sekolah Irshad tu.saya tanya dia ada budak dpt pangkat 3 tak?? setelah dia beriya menyatakan yg budak dpt pangkat 3 tu bukan saya, baru lah saya rasa lega sikit, dan mula bersiap utk ke sekolah.



saya berjalan kaki dr rumah ke bus stand kat jirat cina penanti tu, naik bas UTC kaler hijau.masa tu dah 11.30, sampai sekolah Irshad dah kul 12. ramai dah kawan2 yg ada situ, berkumpul di kantin. saya terus menuju pd kwn2 saya, pastu diorang pun bisinglaa nape saya dtg lambat, berapa result saya. saya sengih je, sambil ckp, "aku tak ambik result lg.."

rupanya, apa yg jd pd saya tu, adalah petanda buruk utk saya. mmg lah saya tak dapat pangkat 3, saya masih dpt pangkat 1, dgn agregat 12. kira not bad utk saya walaupun takdelaa bagus sgt. cumanya impian saya utk melanjutkan pelajaran saya ke UM Nilam Puri dah terbantut dek kerana subjek Syariah saya dpt 7. mmg sgt mengejutkan, subjek yg biasanya saya dpt A1, bila SPM saya cuma dpt P7. saya sedih teramat.

usai semua, saya naik bas utk pulang, tp saya tak berhajat utk pulang, saya taktau saya nak ke mana, nak blk umah pun bkn ada sapa-sapa.saya terus ke BM, turun di Summit, jalan kaki ke kedai ma di Mara, termenung dpn kedai ma, sbb rindu sgt dgn ma, nak bgtau ma result saya,tp again, ma jauhhh..lps tu dpt idea, saya pegi rumah ayah..

sampai umah ayah, ada mak lin, dia terus tanya result saya. oklah, rasa lega sikit sbb lastly saya ada tempat utk dituju. tak lama lepas tu, ayah balik rumah, saya menyorok di belakang rumah. saya dah pesan dgn mak, jgn bgtau ayah saya ada disitu. sj nak buat suspen. ayah bgtau mak, dia risaukan saya, abg2 saya sibuk cari saya merata2, diorang ckp saya takde di rumah, taktau kemana saya pergi.lepas tu kakak saya call umah ayah, bertanyakan hal saya. rupanya kakak pun sibuk carik saya jgk.

saya pun, " heh, sayang jgk depa ni kat aku..hahahaha!!"

pendekkan cerita, abg man dgn abg lan dtg umah ayah, dan saya pulang ke rumah dgn diorang. diorang tak marah, cuma diorang risaukan saya. diorang dah nampak adik diorang ni semacam dah 2,3 hari lps, tp masing2 sj je buat tak tahu. (jahatt ooo diorang ni!!) diorang ingat saya dpt result buruk, pastu pegi mana2 atas bangunan,pastu buat terjun tiruk ke ape kan...heh, saya takdelaa bongok sampai tahap tu...saya ok aje, cuma rindukan ma sgt2 masa tu, itu laa yg buat saya mcm membawak diri tu..

dan malamnya ma call dr mekah, bertanyakan hal saya. ma ucap tahniah dan saya dah mula menangis..heh, mmg buruk betul perangai saya. asyik2 nangis je. mmg cengeng!

itulahh cerita saya di hari keluarnya result SPM 1998.

adik2 @ anak2, mcm yg kak long pesan, bagusnya result kalian hari ini, tak bermakna kalian akan berjaya pd masa depan..
dan buruknya result kalian hari ini, tak bermakna kalian akan gagal pd masa depan..
you've climbed a hill, but you still have mountains to climb...

tahniah utk semua, teruskan melangkah, belajar dr kesilapan lalu, dan berusaha lg utk jd yg terbaik..

(adei..panjang betul karangan saya hari ini...)

No comments:

Aidil Fitri 2017 ~ Part 3

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... walaupun dah berlalu sebulan lebih, saya tetap nak masukkan entry ni jugak. s...