Monday, 12 January 2009

:: Mari Belajar Bahasa ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

masa mula2 'masuk' dalam keluarga Abg Aleh, saya ada alami sedikit kejutan bahasa.
walaupun saya org P. Pinang, tp ada sikiitt perkataan2 org tua-tua yg saya tak tahu.
jgn salahkan saya ok, saya adalah mixed Kelantan & Penang.

dan ibu mertua ku lah yang mengajar saya tentang perkataan2 baru ini.

ok, mari kita mula.

Beberapa hari selepas tinggal di rumah sendiri ( yg bersebelahan dgn umah Mak tu), saya dah siap nak gi kerja. saya masuk jumpa Mak di rumahnya dulu.

Mak : Ina, mai menyorok dulu.
saya : aa?? menyorok?? (dengan sgt tercengang ok.) Pasaipa nak menyorok mak??
Mak : ya la, buat lapik perut, nanti nak kerja pun senang, perut tak lapaq. tu mak buat kueh cara. p menyorok lekaih. saya: hah?? oo.. ok.

Ya kawan2, menyorok = sarapan.

Lagi,
Mak : Mak dah masak gulai. hang p rendang ikan dah la.
saya : aa??rendang ikan??
(hah, mampuss..selama ni dok buat rendang daging je, tu pun kakak jd supervisor. mati lah i..ni nak buat rendang ikan pulak..mcm mana ni..)
Mak : haa, tu mak dah buh garam kunyit, hang p rendang ja.


ya kawan-kawan, tepat sekali, rendang = goreng.

dan lagi,

Dulu kan, masa saya berpantang 2 minggu kat umah Ma, Mak dtg ziarah saya kat umah Ma. 2,3 hari lepas tu Mak called saya.

Mak : Mak dendam kat hang..
saya : hah??? dendam?? (ahh sudah..apa saya dah buat ni..sampai mak berdendam kat saya..)
Mak : Lama mak tak tgk hang, hang sehat ka? esok kalau dah sehat balik mai la. lama mak tak tgk hang, mak dendam sungguh..
saya : aaaa....(blur yg teramat.)

jgn salah sangka kawan2, dendam = rindu, mcm rindu dendam tu..haaa..baru tau ke??

ok, cukuplah takat tu..saya pun dah tak ingat apa lg perkataan2 baru tu. suka sungguh saya dpt belajar perkataan2 baru ni..

hehehehe

8 comments:

cik puan daun said...

aku masuk keluarga orang pantai timur.. haru jugak.. ahahaha.. :P

U kNoW wHo iS Me.. said...

na...

sha dapat iju pun dah jadi macam ayam ngan itik...

iju lak suka biarkan..sebb nanti dia leh usik.....

tapi iju tak pekat sgt...cuma bila balik kampung tu sha dah jadi tak faham...

tapi ok la...benda baru kan...

mekala = bila [ bahasa penang ]

RieNa said...

daun,
kamu mcm abg aleh bila dia blk kelate.
terpinga je memanjang!
kelakar tgk!!

sha,
penang pun ada sebut mekala tu kdg2.
"mekala kata" = makna kata @ pendek kata

Kniedaz said...

hehehehe
lawak betulla bila tak sebahasa ni...

MyzwaR said...

laa riena ni.. itupun hang x tau ka.. kesiaan... hehe..

makaroni.. bukan makariena yer... tetttt :p

RieNa said...

oi oi muhd!
kan aku da ckp.
aku mixed kelantan ok..
"bkn salah aku..."

Anonymous said...

he style has lived much longer than its Abercrombie clothing counterparts from the 1980s; it may be because of its relatively abercrombie Jeans inoffensive style or because people just love Abercrombie Pants animals, but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet Abercrombie Tees sets in a cheetah print. These are common enough that you could even go to a department store and find them, Abercrombie Shorts so you should have no problem finding cheetah printed sheets and blankets if they are what you are looking for. These can be a great accent to a more contemporary home theme Abercrombie Sweaters , though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by.

leader said...

In most cases, thomas sabo charms buildings insurance covers the sourcing cost of rebuilding or thomas sabo restoring your properties structure in a case where it is destroyed by an event paid for thomas sabo bracelets by your home insurance plan, whilst contents insurance protects the price of replacing specified things. cheap thomas sabo watches Families are often demanded to order home insurance as a general condition of obtaining their mortgage, thpmas sabo although, they may be under no obligation to buy it using their mortgage service provider.

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...