Thursday, 9 October 2008

:: Nawaitu kena betul.. :( ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

hari ni (khamis) dah masuk 4 hari saya berpuasa qada + sunat syawal.(saya niat qada, cuma saya doakan moga Allah kurniakan skit pahala sunat utk saya..) - utk lebih faham hukumnya,sila rujuk web ni.

sejak saya matrik dulu lg,saya amalkan mengganti puasa saya di bulan syawal, senang, tak payah pikir2 lg..bulan lain kalau nak puasa pun boleh je,takde hal dah.asalkan yg wajib dah diselesaikan.
biasanya kalau saya tinggal puasa pun 5-7 hari je,tak lebih dr itu.

tapi...
biasanya saya puasa selang2 hari dlm bln syawal, bukan puasa direct tuh..apatah lg nak amik dr 2nd day raya..saya takdelaa camtu.. huhuhu..tp saya akan usahakan utk selesaikan puasa dlm bln syawal jgk.

dan tahun ni..
pertama kalinya saya akan berusaha utk berpuasa direct 6 hari dr hari isnin lps hingga sabtu lusa ni..tau sbb apa..???

ohh..sbb ibu mertuaku...
ya,kerana mak..sbb mak lah saya berusaha utk abiskan puasa saya dlm minggu ini jgk..
walaupun hati meronta2 nak selang2 hari..nk lompat2 hari...tp kerana kaseh syg saya pd ibu suami saya itu,saya usahakn jgk. uwaaa! mcm ni ceritanya :

dr sebelum raya lg,mak tanya saya, saya biasa puasa sunat syawal tak.
saya jwblah ye,sbb saya puasa ganti siap2.
1st day raya mak tanya saya, esok (raya ke2) nak puasa tak?
saya kata saya tak nak lg,sbb nak p beraya.saya nak start hari isnin,hari pertama saya masuk keje.
start dr 1st raya tu,hari2 mak tanya saya bila nak start puasa.
sampai saya jd segan selagi saya tak mula puasa.
tp saya tetap dgn keputusan saya, saya nak puasa mula hari isnin. (degil jgk tu...)
1st day saya puasa tu,mak buatkan saya pulut panggang,sbb saya suka pulut panggang yg mak buat.ohh..menantu kecintaannya saya ni..

sampai hari mak sepatutnya beraya (kemarin), mak sanggup tangguhkan nak buat ketupat,dia nak buat hari sabtu, sbbnya saya raya hari ahad. dia nak raya sama2 dgn saya walaupun puasanya dah selesai.uwaaa!!! terharunya saya!!! sayangnya ibu mertuaku pd diriku ini!!! uwaaaa!!!!

dan itulaa sbbnya saya gagahkan diri puasa jgk hari ni walaupun saya keletihan akibat dr cherry berry smlm...

(terasa jgk nak menipu,yelaa,mengaku je puasa,tp dtg keje mkn mcm biasa.bknnya mak tau kan???tp tak baik oo..mcm mana nanti kalau menantu Ma buat camtu kat Ma saya??tak nak lah..saya syg Ma..tak nak org buat camtu kat Ma..)

No comments:

baby baru

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... New member of the family. kegunaan harian. perjalanan hari-hari dr LY - ...