Thursday, 25 September 2008

:: cerita Ma ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

saya kan,kalau jumpa ma, mcm2 cerita ada..crita ma ke,crita saya ke..pendek kata, ada saja crita yg kuar.

so semalam sementara tunggu masuk waktu berbuka, kitorang sembang2.. ma cerita tentang sorg customernya, tak sempat abih crita,org dah azan, so sambung kat umah pulak. heh,punya semangat saya dgr,sampai bergenang air mata saya.

serius, crita ni syahdu bg saya. bg saya la kan,bg kalian taktau la pulak saya. hiks..
ok2,kita mulakan crita.

ma saya seorg tukang jahit, ada kedai sendiri sejak 29 thn lps di Bukit Mertajam, sgt cekap menjahit (pengalaman 45 thn beb!), boleh dikatakan semua stail ma tau jahit,tinggal nak dgn tak nak buat je.

ok2,crita psl ma plak yg lebih2 ye..

skrg ni kan musim raya,so byk kedai jahit yg taknak terima tempahan,termasuk la ma saya ni.
sehinggalah 3 hari lps, ma didatangi seorg lelaki .. saya buat dialog lah ye..senang nak baca.

lelaki itu : kak,boleh tlg saya tak..tlg jahitkan kain ni utk saya..buat jubah..

tau tak dia bg kain ape?? kain sembahyang org pompuan,yg corak batik tu..ala,yg pakai dgn telekung tu..tau kan??tau laa..tau laa..kalau tak payah nak paham cite ni.

ma saya terpegun sejenak.

ma : tak boleh anak oi..makcik tak amik tempahan,lgpun nak buat jubah ni susah skit.tambah2 jubah abaya ni..payah skit..takut tak sempat..

lelaki itu : tlglaa kak.. (wpun ma membahasakan diri makcik,dia still panggil kak,nmpk sgt ma nmpk muda atau dia nak membodek.haha).. ni kain arwah isteri saya..saya syg sgt kain ni..nak buat baju saya..tlglaa kak..berapa pun upah saya bayar..asalkan kak sanggup jahit..

ma : isk..mcm mana ni..

lelaki itu : tlglaa..tlg kak..ni kain arwah isteri saya..(dgn muka sgt sayu dan sebak)

ma pun tak sampai hati tgk dia merayu dgn muka sedih camtu kan..

ma pun ckp : mcm ni la nak..tinggal dulu kain ni kat makcik.biar makcik pikir dulu mcm mana..apa2 nanti makcik tepon anak.jgnlaa hrp sgt,makcik takut tak terbuat.

lelaki itu : terima kaseh kak..terima kaseh byk2..(dgn muka berseri dan mata berkaca2)

lps lelaki tu pulang, ma dok termenung dah. ma dah mula susah hati.mcm tu la ma,kalau dah org mengharap dgn dia,ma mesti akan usahakan supaya hajat org tu tercapai.termasuk lah lelaki itu.
Jd, start dr petang,sambung ke pg esok sampailaa ptg blk,ma try jahit baju lelaki itu dgn menggunakan kain sembahyang arwah isterinya.Akhirnya,siap sudah. yeay!! ma mmg terer lah!!

ma pun called lelaki itu,suh dtg amik baju dia.dah siap.
tak sampai 15 minit,lelaki tu sampai.cpt betul!!

lelaki itu : trima kasih byk2 laa kak..terima kaseh sgt2..(sambil cium2 kain sembahyang arwah istrinya tu,yg dah jd bajunya.) saya syg sgt kain ni..masih ada bau istri saya lg kat kain ni..trima kasih kak..saya nak pakai pg raya nanti,buat pengubat rindu saya..(dia masih mencium2 kain tu..)

ohh..masa ma crita ni mata saya dah bergenang air mata..

betapa sygnya suami tu pd istrinya yg dah meninggal akibat kemalangan thn lps, masa tu lelaki itu yg drive,dia selamat tp isterinya terkorban...

so kalian, hargailah org tersayang masa ada hayatnya..

kang nanti ada yg dok pakai baju melayu suaminya..
atau ada yg dok pakai kain batik isterinya..

heh.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

baby baru

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... New member of the family. kegunaan harian. perjalanan hari-hari dr LY - ...