Friday, 26 September 2008

:: Salam AidilFitri ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...






Saya akan mula bercuti esok hari hingga 5/10.






kita akan ketemu lg isnin 6/10 ya.






jgn rindu2 kat saya k.. ahaks!!!






saya sekeluarga minta maaf byk2 atas segala salah dan silap,ayat2 yg mengguris hati..


selamat berhari raya..moga kita menjadi insan yg lebih baik dr sebelum ini...


salam ikhlas penuh ikhwah dari saya sekeluarga.

Thursday, 25 September 2008

:: cerita Ma ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

saya kan,kalau jumpa ma, mcm2 cerita ada..crita ma ke,crita saya ke..pendek kata, ada saja crita yg kuar.

so semalam sementara tunggu masuk waktu berbuka, kitorang sembang2.. ma cerita tentang sorg customernya, tak sempat abih crita,org dah azan, so sambung kat umah pulak. heh,punya semangat saya dgr,sampai bergenang air mata saya.

serius, crita ni syahdu bg saya. bg saya la kan,bg kalian taktau la pulak saya. hiks..
ok2,kita mulakan crita.

ma saya seorg tukang jahit, ada kedai sendiri sejak 29 thn lps di Bukit Mertajam, sgt cekap menjahit (pengalaman 45 thn beb!), boleh dikatakan semua stail ma tau jahit,tinggal nak dgn tak nak buat je.

ok2,crita psl ma plak yg lebih2 ye..

skrg ni kan musim raya,so byk kedai jahit yg taknak terima tempahan,termasuk la ma saya ni.
sehinggalah 3 hari lps, ma didatangi seorg lelaki .. saya buat dialog lah ye..senang nak baca.

lelaki itu : kak,boleh tlg saya tak..tlg jahitkan kain ni utk saya..buat jubah..

tau tak dia bg kain ape?? kain sembahyang org pompuan,yg corak batik tu..ala,yg pakai dgn telekung tu..tau kan??tau laa..tau laa..kalau tak payah nak paham cite ni.

ma saya terpegun sejenak.

ma : tak boleh anak oi..makcik tak amik tempahan,lgpun nak buat jubah ni susah skit.tambah2 jubah abaya ni..payah skit..takut tak sempat..

lelaki itu : tlglaa kak.. (wpun ma membahasakan diri makcik,dia still panggil kak,nmpk sgt ma nmpk muda atau dia nak membodek.haha).. ni kain arwah isteri saya..saya syg sgt kain ni..nak buat baju saya..tlglaa kak..berapa pun upah saya bayar..asalkan kak sanggup jahit..

ma : isk..mcm mana ni..

lelaki itu : tlglaa..tlg kak..ni kain arwah isteri saya..(dgn muka sgt sayu dan sebak)

ma pun tak sampai hati tgk dia merayu dgn muka sedih camtu kan..

ma pun ckp : mcm ni la nak..tinggal dulu kain ni kat makcik.biar makcik pikir dulu mcm mana..apa2 nanti makcik tepon anak.jgnlaa hrp sgt,makcik takut tak terbuat.

lelaki itu : terima kaseh kak..terima kaseh byk2..(dgn muka berseri dan mata berkaca2)

lps lelaki tu pulang, ma dok termenung dah. ma dah mula susah hati.mcm tu la ma,kalau dah org mengharap dgn dia,ma mesti akan usahakan supaya hajat org tu tercapai.termasuk lah lelaki itu.
Jd, start dr petang,sambung ke pg esok sampailaa ptg blk,ma try jahit baju lelaki itu dgn menggunakan kain sembahyang arwah isterinya.Akhirnya,siap sudah. yeay!! ma mmg terer lah!!

ma pun called lelaki itu,suh dtg amik baju dia.dah siap.
tak sampai 15 minit,lelaki tu sampai.cpt betul!!

lelaki itu : trima kasih byk2 laa kak..terima kaseh sgt2..(sambil cium2 kain sembahyang arwah istrinya tu,yg dah jd bajunya.) saya syg sgt kain ni..masih ada bau istri saya lg kat kain ni..trima kasih kak..saya nak pakai pg raya nanti,buat pengubat rindu saya..(dia masih mencium2 kain tu..)

ohh..masa ma crita ni mata saya dah bergenang air mata..

betapa sygnya suami tu pd istrinya yg dah meninggal akibat kemalangan thn lps, masa tu lelaki itu yg drive,dia selamat tp isterinya terkorban...

so kalian, hargailah org tersayang masa ada hayatnya..

kang nanti ada yg dok pakai baju melayu suaminya..
atau ada yg dok pakai kain batik isterinya..

heh.

:: sabar ya.. haha ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

ok2. saya janji. ini adalah entry makan yg terakhir utk ramadan ini.
kalau lps ni saya taruk lg,kalian boleh kerat kuku saya. hik hik hik

semalam saya berbuka dgn ma,abg an dan abg aleh (of course lah,kalau takde suami saya tu saya tak lalu makan) hahahaha!! peerah riena! ayat boleh blah..

kitorang berbuka kat kedai tomyam di kubang semang.

seumur hidup saya kan, saya tak pernah lg mkn tomyam poktek tau.namanya pun pelik,mcm tak sedap je. tp rupanya sedap tak hengat oo!! saya hirup meleleh ke dagu. ceh!!tak senonoh! yg kemarin saya mkn dgn abg leh tu tomyam biasa,tak poktek pun.


bestnya tomyam poktek ni sbb dlm tu ada mcm2 makanan laut, mcm udang,sotong,siput lala,ketam, ikan kembung pun ada..isk..tp mmg sedap lah.tak caya mai try test tgk.
(ipah dan ibunya : sila siap2kan bajet kalau nak ajak acik gi mkn ya!hahaha)


ni daging goreng kunyit.biasa2 sj. saya pun bleh buat lg best. ceh,berlagak.

ni kailan goreng biasa,ada ayam. kalau kailan ikan masin lg bestt.

ok,ni yg 2nd best lps tomyam td. siakap masak cili.wahhh,sedapnyeee!!! teringat2 je sampai skrg.

lagi ada telur dadar. yg tu wajib ada. dan sirap bandung. yg tu lupa nk snap. kami mkn dgn hepinya dan blk dgn kekenyangan..

isk..isk..dah 2 hari x masak nih..takpe2,blk kang kita masak.hari ni berbuka dgn ibu mertua tersayang.

Wednesday, 24 September 2008

:: Dating ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

kan semalam saya ckp, abg aleh nk berbuka kat luar kan..
so dia ajak mkn kat kedai tomyam dpn kedai dia. ceh..jauhlaa sgt...
tak kisahlaa,janji saya tak payah masak. giler pemalas.


saya gi kedai abg aleh dulu.




ok.ini adalah lauk2 nya..sila tahan ya..kan dah 24 hari puasa..dah kebal bebeh!!!!

ni wajib,telur dadar.

ni lauk peberet abg aleh. daging masak black pepper. sedap2!!

ni saya nak. kailan ikan masin.

ni pelik kan???mcm cucuq jagung ja..sotong goreng ni!


dan ini yg paling sedap. tomyam.



teruk laa buh pic makanan posa2 ni..

hari ni nak berbuka dgn ma dan abg an. ma ajak berbuka di kedai tomyam. pekena tomyam lg..best2!!!

nanti saya amik gambar lg ya!

Tuesday, 23 September 2008

:: 230908 ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

takde apa..
saja je nak bgtau..
hari ni genap 4 bulan saya jd isteri org..
saya masih mcm saya..
kuat tido,tak berapa rajin..
huhu..
dan masih anak manja ma..(grow up riena,grow up!!)

abg aleh masih mcm dia..
rajin bekerja..
kurang masa utk saya..dia janji setahun ni je dia sibuk..pastu tak dah..
takpe..takpe..kita tgk samada janji dia bleh pakai ke tak...

semalam saya bgtau abg aleh yg hari ni cukup 4 bulan saya jadi miliknya.
dia pun ckp :
"ok, disebabkan mak berbuka di surau esok, jom abg bwk na mkn kat luar,na tak payah masak."

saya pun angguk2, sengih2.. :) saya kan isteri yang mendengar kata.

keh keh keh

Monday, 22 September 2008

:: bergilir?? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

dah 4,5 org tanya saya.

" tahun ni beraya di mana??"

alahai..kan best kalau masih bujang-bujangan..tak payah pikir nak raya mana dulu..

kg petani dgn lahar yooi tu bukan jauh sgt..tak kisahla raya mana dulu..saya tak bincang secara serius pun lg dgn abg aleh.lgpun saya tau dah perangai abg aleh tu yg spesis last minit punya org.bg dia tak payah nak pening2 pikir nak raya mana dulu,kita tgk keadaan mcm mana.kalau patut kita blk kg petani,kita blk kg petani,kalau patut dok umah lahaq yooi,kita dok umah lahaq yooi. (pesyen apakah itu??)

jd rancangan saya begini : (taktaulaa nanti abg aleh nk terima ke tak..)

6 am : solat subuh di masjid lahar yooi,ziarah kubur arwah ayah mentua kat situ.
7.30 am : sarapan di umah mak.
8.00 am : bertolak blk umah ma di kg petani
solat sunat aidilfitri di masjid kubang semang.
10.30 am : blk mkn umah ma kejap
11 am : ke kubang ulu,beraya umah ayah.

lps zohor : balik ke lahar yooi. adik beradik abg aleh semua blk jumpa mak time nih.

lps maghrib : blk kg petani pulak. saya pun nak bermesra2 dgn adik beradik saya.

malam tu tido di mana pun xtau lg..tgh2 jln antara lahaq yooi dgn kg petani kot. hahahahaha!!

(macam mana kakak??ok ke plan ina nih?)

Friday, 19 September 2008

:: no title ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

takde ape..ini namanya m.a.l.a.s.

(saja je nak turunkan entry makanan tu ke bawah..kesian kat sha.hehe)
gambar tiada kaitan.

:: ingat-mengingatkan ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


ptg semalam terima sms dr Sarah..alaaa,kwn saya Doc Sarah yg gelong tak gelong tu..


dia tu kan,nampak je stail thrash, tp bg saya dia sgt putih hatinya dan kuat imannya...


sms dia tertulis begini : salam, td terdengar ceramah..rupa2nya raya nanti bukan kita aje yg seronok ye,syaitan & iblis pun seronok jgk sbb dibebaskan..soalnya,apakah sbbnya yg kita seronok sgt dgn raya ni?sbb akhirnya kita boleh mkn di siang hari?atau dpt baju n kasut baru?renung2kan & slmt beramal! - Prof Alya, panas f.m


emmm...betul kan??jd sama2laa kita fikirkan...
(gambar takde kaitan)


Thursday, 18 September 2008

:: makan lagi! ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

saya kan,lately ni suka benor buh gambar2 makanan..saje je nk menyakitkan hati org..hahahaha!!

Ramadan bulan utk menguji kesabaran ok..oleh itu sila sabar. :)

semalam (rabu) saya berbuka kat umah ma, ma suka la sgt,sbb saya yg memasak.kalau tak ma dgn abg an mkn ikut sempat je.

so smlm saya masak ini :
koayteow goreng. nampak je mcm tak cantik, tp ma,abah,abg an puji kata sedap. Jd rasa lebih penting dr rupa ye kwn2!

Gulai daging. saya tak pandai sgt buat gulai. so saya bedal je. tp not bad lah. abg aleh saya mkn byk giler.

ikan cencaru sambal. yg ni abah beli kan pasar ramadan. hehe. (sambil kelip2 mata)

buncis goreng. sayur peberet semua dlm umah.

sambal belacan, membuatkan proses mkn nasik bertambah lancar.

dan ini...slurpp....sirap tembikai.. mengiurkan kan???

ok,abih dah.. sila lap air liur @ air mata masing2.. hik hik hik

Tuesday, 16 September 2008

:: header baru? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

yg gambar atas sekali ni org panggil ape??

kalau dlm microsoft word mcm header gitu.

kalau dlm layout blog ni panggei ape??

tak kisah lah.

yeay! saya ada header baru. atas jasa baik ubie, bdk opismate saya yg buat.


kalau saya buat sendiri jgn mimpilah. saya tak reti.

ubie baru belajar adobe photoshop. kira mcm saya bg latihan la utk dia.
nanti kak top-upkan rm3 kat ubie ya!!

Monday, 15 September 2008

:: ohhh man.. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

semalam kan, saya sikit punya bersemangat mengemas rumah saya yg tak seberapa itu,
sapu sampah, kemas2..
sbbnya, saya jemput ma dan abah dtg berbuka di rumah saya. yippie!!!
mak pun saya tak bg masak apa2.hari ni biar saya yg masak.ecewah. semangatnya saya.

pg2 dah kuar ke pasar. tengahari dah sibuk kat dapur. kul 3 siap landing2 dpn tv.

tiba2 ma call.

ma : ma rasa takleh p laa rumah ina hari ni.ada masalah.
saya : masalah??
ma : abg an accident. kat bukit tengah.taktau lg mcm mana.katanya patah tangan.
saya : hah??

dialog lain malas nak taip lah. jadinya, saya bwk lauk2 yg saya masak tu ke rumah ma. abg an tak apa2, luka2 di bdn,tgn kanan terseliuh, tak jd nak patah.punggung lenguh,bdn lenguh2. sian dia.motornya terlanggar montot kete org sbb kete org tu brek mengejut.mujur abg an pandai bajet,kalau tak dia melambung ke bumbung kete tu.huh,superman tu...

konklusinya : lain hari pulak ma berbuka kat umah saya.

Tuesday, 9 September 2008

:: Satu Bayi Satu Buku ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

err..ini minggu lps punya cerita..aci la ye!

Library buat program Satu Bayi Satu Buku, dgn kerjasama Perpustakaan Awam Pulau Pinang.
Saya jd AJK program. program ni bertujuan utk memperkenalkan kpd khalayak buku yang diperbuat dr kain yg sesuai utk mendidik bayi dan juga kanak2 bwh 8 thn. bagus buku ni,warna2 ceria, modul asas utk baby dan anak2 dlm mengenal huruf,angka,anggota bdn,warna,bentuk,ikan,bunga dan buah. buku ni boleh ganti bantal busuk tau..so takdelaa anak2 kita dok bwk bantal yg rupa belacan tu..

Kelebihan Buku ini: - Bebas Toksik - Boleh Dibasuh - Penuh Warna Warni


saya lupa plak nk snap buku tu helaian demi helaian.

ini masa day 1, lebih pd taklimat dan penerangan camna nak guna buku tu,ikut peringkat umo baby, masa dalam kandungan lg sampai la anak dah sekolah.


saya kan biasala,suka main2..


haa..masa ni day 2, ada dorang ajar jahit nama anak atas buku tu..

saya takde anak,camne nak letak nama ni??


ok2, saya jahit huruf A dulu,sbb mmg saya plan nak anak2 saya bermula dgn huruf A.


dan itu hasilnya..nampak ke nama apa?? saya belasah aje..janji saya jahit..

harganya rm50 kalau ada sesi penerangan. kalau harga buku tu rm30 saja..boleh didapati di perpustakaan awam pulau pinang, yg terletak di seberang jaya.

saya try cari web berkenaan,tp takde yg membantu..

:: Separa tercapai ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Semalam kan saya bercita2 nak mkn nasi lemak..
Alhamdulillah, tercapai la cita-cita saya tu...
saya beli kat tmpat keje saya ni je,
nasi lemak kosong, sambal telor dan sambal paru2 berair.ahaks.

tapi spoil betul sambal paru tu tak sedap..merosakkan rasa je..
nampaknya kena masak sambal tumis sendiri ni...










Monday, 8 September 2008

:: cita-cita ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

saya ada cita-cita besar hari ini.
saya akan berusaha bersungguh-sungguh utk mencapainya.

cita-cita saya pd hari ini ialah :
berbuka puasa dengan nasik lemak.(kalau ada sambal kerang/udang lagi masyukkkk!)


(semua gambar2 diatas saya amik dr web peberet saya, kak hanieliza)

bagaimana untuk menggapainya :
singgah beli di mana-mana pasar ramadan (UiTMPP,Permatang Pauh @ Tmn Desa Murni)

halangan untuk menggapai cita-cita murni tersebut :
1. jalan jem atau hari hujan yang menyusahkan saya utk singgah di pasar ramadan.
2. mak masak banyak yg menyebabkan saya tak mampu utk tak makan apa yg mak masak.
3. takut mak kecik hati bilamana dia susah2 masak tapi menantunya bedal makan makanan yg dibeli.

persediaan untuk menghadapi halangan tersebut :
1. sediakan payung sebelum hujan.
2. mkn dgn kadar gila2 sedikit apa yg mak masak, bila balik umah bedal nasik lemak.(aci ke mcm tu..??)

ok,wish me luck!!!

(tu mesti masing2 tgh telan liur..hahahahaha)

Friday, 5 September 2008

::rupa-rupanya ..::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

td saya ada masa skit..saya surf web ni : hamid arshat

saya cari artikel psal keguguran. sbb ada 1-2 benda yg saya confuse.dah malu nak tanya doc sarah,walaupun dia sedia membantu bila-bila je pun.

rupanya kan..baru saya tau..Dr Hamid ckp,kalau masa hamil kita loya,mabuk,pening..itu tanda yg rahim kita kuat dan risiko utk gugur itu rendah.

dan saya pulak masa hamil langsung tak mabuk.cuma nk muntah bila lapar tp tak muntah pun.

jd,para ibu2 mengandung,bersyukurlah kalau anda dikurniakan rasa mabuk,pening,loya,muntah itu.

tandanya baby dan rahim anda sihat dan kuat.

ok?

:: menjaga hati ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

ohh yaa..entry psl cite perfume tu saya deletekan.
sbb tuan punya bdn tak nak heboh2kan cerita ni.

oklah. saya minta maaf dgn dia. saya ni kan hingaq sket.

"buat hal lu sendiri sudah laa riena..yg gi campur hal org dan bising2kan tu nape???"

saya tertunduk dgn kata hati saya sendiri tu...

:: Puasa sbg isteri ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

alhamdulillah..
saya bertuah..
bilamana saya pulang ke rumah..
mak dah siapkan menu berbuka..
saya cuma tlg hidangkan
dan buatkan air utk abg aleh saja...

sungguh,bukan saya sengaja...bukan saya malas..
tp mak mertua saya yang rajin...

cuma waktu sahur saja,saya siapkan makan..
sbb mak khusyuk beribadat..

(amboi!!! kalau sahur pun mak jgk nak buat,mmg menantu terlampau laa awak ni, riena oi..!!)

Tuesday, 2 September 2008

:: nak lari jauh2... ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


kalau laa saya dpt pergi jauh dr sini buat sementara waktu..
tanpa apa-apa..
tanpa siapa-siapa..

** mood tak stabil.

~ selamat menjalani ibadah puasa ~

Aidil Fitri 2017 ~ Part 3

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... walaupun dah berlalu sebulan lebih, saya tetap nak masukkan entry ni jugak. s...