Monday, 30 June 2008

:: it's easy... ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Easy is to judge the mistakes of others

Difficult is to recognize our own mistakes


Easy is to talk without thinking

Difficult is to refrain the tongue


Easy is to hurt someone who loves us.

Difficult is to heal the wound...


Easy is to forgive others

Difficult is to ask for forgiveness


Easy is to set rules.

Difficult is to follow them...


Easy is to dream every night.

Difficult is to fight for a dream...


Easy is to show victory.

Difficult is to assume defeat with dignity...


Easy is to admire a full moon.

Difficult to see the other side...


Easy is to stumble with a stone.

Difficult is to get up...


Easy is to enjoy life every day.

Difficult to give its real value...


Easy is to promise something to someone.

Difficult is to fulfill that promise...


Easy is to say we love.

Difficult is to show it every day...


Easy is to criticize others.

Difficult is to improve oneself...


Easy is to make mistakes.

Difficult is to learn from them...


Easy is to weep for a lost love.

Difficult is to take care of it so not to lose it.


Easy is to think about improving.

Difficult is to stop thinking it and put it into action...


Easy is to think bad of others

Difficult is to give them the benefit of the doubt...


Easy is to receive

Difficult is to give


Easy to read this

Difficult to follow


Easy is keep the friendship with words

Difficult is to keep it with meanings


:: Sindrom apakah ini?? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

sejak dua tiga menjak ni,
abg aleh sblm blk dr kedai,
mesti dia sms,
"ayg nak apa mlm ni?"
dan saya akan reply..
"nak bihun tomyam"
@
"err..koayteow goreng bleh?"
@
"rasa mcm nak mkn nasik goreng padprik.."

huh,giler mengada kan saya ni????
saya tak tau,saya akan lapar bila menjelang tgh mlm...

selalu saya mengantuk dan keletihan..
nak angkat kotak buku pun mcm tak larat sgt..
ma mintak saya tlg ma angkat almari,fuh..tak terdaya saya..
saya mintak ma tunggu abg an blk,baru bleh angkat almari tu.
selalunya,saya bleh je nk jd badang..ngeh ngeh ngeh...

dan ada 2,3 benda lg yg terjadi pd diri ini yg membuatkan saya pelik terhadap diri sendiri..

hmmmm...

Thursday, 26 June 2008

:: Main Hujan ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Masa kat kedai, abg man dan kak lah serta azzam dan naja mai kedai..alaaaa..lupa lak nk amik pic dorang.abg man mintak tolong saya belikan printer utk najaa, so sblm gi kedai saya gi kedai Achai kwn saya tu utk beli printer..

pukul 11 lebih,hujan lebat giler.dorang nak blk pun terbantut.tp dorang redah jgk sbb dah pukul 12 lebih hujan masih belum reda. naja dan azzam nak sekolah pulak esoknya.

kami plak tutup kedai dlm 12.30 am, tetiba abg ajak meronda dulu..ke kepala batas je katanya..dlm hujan renyai tu kami naik moto..bygkan,sejuk giler...

dia bkn ke kepala batas,dia terus je ke teluk air tawar tu..saya ni dahla mengantuk dan kesejukkan, turutkan sajalaa....

ini saya..dan ini si drebar...

tau tak ke mana abg aleh bwk saya????

dia ajak makan ciken cop!! my peberet tuuu!!!


kami yg basah kuyupp....
hehehe..sedapnyaaa...paling sedap yg pernah saya makan....

licin!!!

balik umah je, masuk toilet,buat apa yg patut,tak mandi,terus gedebumm..tido sampai subuh...

dan hari ni dah demam..gara2 main hujan smlm..abg aleh punya psl la ni..pandai dia..dia tak bwk saya tgk wyg,tp dia bwk saya mkn ciken cop..hmmmmmmmmm......

:: Kedai Dia ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Semalam kan, saya ikut abg aleh gi kedai. sbb selalunya rabu mlm khamis saya boring taktau nk tgk crita apa kat tv.ini pemandangan depan kedai. Signboardnya dah ada, tp saya pun tak sure nape dorang ni tak pasang lg.

ok, mari kita melangkah masuk ke dalam....

oohhh..itu dia pakcik salleh..tu kalau tak mengira RM,mesti kira belen kad top-upnya..takut2 terkurang..

ini pandangan sebelah kiri...siap ada bangku mcm kat taman pulakk...


dan ini sebelah kanan..

ini antara henset2 yang dipamerkan...

madu pun ada jual oooo..!!

teh ais utk dia dan horlick utk saya...


and we love each other so much!! ngeh ngeh ngeh!!

Wednesday, 25 June 2008

:: mula jd G-Pang?? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

pagi ni,saya menghadiri mesyuarat KKUiTM kat uitm png nih..

tup..tup..saya telah dilantik jd bendahari kesatuan kakitangan utk caw penang nih..

mampus!

(alaa..mcmlaa tak biasa...)

tp tu masa sekolah2,masa kat kampus..time2 keja ni takde laa pulak..mesti keadaannya berbeza..

pengerusinya si Rizal, kwn sblh aku dlm library nih.waahhh...4/5 dr ajk2nya,semua org library.cayalah!!

pikul lah tanggungjwb ini dgn amanah dan ikhlas ya riena...huhuhu...

:: macam-macamlahhh... ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

ok,rentetan dr hal smlm,yang abg aleh tak nak bwk saya tgk wayang tu, oklaa..saya terima..saya kan nak jd isteri solehah..yg memahami kesukaran suaminya...

smlm saya kurg berckp (saya kan becok,bila saya tak berckp,mesti pelik je.)masa abg aleh blk mkn kejap,saya tak ceria spt biasanya.dan dia pun tak ckp byk.biasalah,dia suka membiarkan saya tenggelam dlm emosi saya.saya tunggu tgk kot2 dia nk ckp apa2 psl wyg tu,tp hampeh.tak ada pulak. saya tgk kot2 dia nak pasang vcd player tu,pun tak jgk..hmm...dan dia kembali ke kedai, pukul berapa dia balik,pun saya tak tahu,sebab saya dah tido tak ingat dunia,(ingat akhirat sj.)hehehehehe...

dan pg td, saya tgk baju2 dah siap basuh, vcd player dah siap pasang..hmm..ni mesti kes abg aleh nak memujuk saya la ni..oklaa..saya pun tak nak lah merajuk lama2.dan pg td saya kembali ckp byk spt biasanyaa....hehehehehe...

----------------------------------------------------------------------
dah pak lah ajiz (ayah insyirah) tu dah mula bertanya,kedai apa yg abg aleh saya sedang kerjakan itu..mehlaa nak habaq...

abg aleh buka kedai henset, ANS Global kat taman koskam,dekat dgn sekolah irshad tuu...
kedainya berada di hujunggggg..dekat dgn aisyah cafe.setakat ni alhamdulillah,sambutan amat mengalakkan, sbb tu dia kena kerja kuat,soon bila semua dah ok,dia akan hire somebody,barulah dia ada masa skit utk saya..(hrp2nyalah..)

so,kalau ada sapa2 nk beli hanset @ top up @ aksesorinya,jgn segan2 ke kedai abg aleh ya!! berurusan dgn saya pun boleh.oh ya, dia pun bleh repair henset jgk tau!

Tuesday, 24 June 2008

:: sambungan.. ayat-ayat cinta ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

setelah 4 jam sms saya tu tak berjawab, pukul 2 td saya sent sms lg..

"takpalah kalau abg takleh bwk ayg tgk crita tu,cuma ayg mintak abg pasang vcd kat umah kita,nanti ayg cari cd crita tu.."

2 minit lps tu je terus dpt respon.

"balik satgi abg pasang kat ayg ye.."

tgk!! dah tentu2 dia takleh bwk saya tonton crita yg saya nak sgt tu!

uwaaaaa!!! (nangis sambil guling-guling..)

:: Ayat-ayat Cinta ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Dah lama saya tak tgk wayang.
Last hari tu tgk crita Cuci dgn Pah.
Dan skrg ni saya teringin sgt2 nak tgk film Ayat-Ayat Cinta.
sape yg pernah baca novelnya, mesti teringin banget nak tgk filemnya.Kan??

dan sempena ulang'bulan' pernikahan kami kemarin,dari minggu lps lg saya cuba memujuk abg aleh utk bwk saya tgk movie ni..

"abg..jomlaa tgk crita ni..best nih..abg kan suka crita indon..jomlaa..jomlaa..kita p ya??"

"emmm...tgklaaa dulu yg..nanti abg adjust dulu..kedai tu takleh tinggai.."

"lorr..kita tgk midnite..ada pukul 11.40 mlm..abg tutup kedai awal skit ja..awal sejam..tlglaa..plss..."

"tgklaa camna..minggu dpn abg habaq lain.."

saya dah terkedu..itulaa jwpnnya minggu lps.

dan minggu ini, last tayangan tgh mlm hanya pd hari esok (rabu).Saya dah check kat sini.

dan terus saya sms dia.

seminit..dua minit..3 minit..dah setgh jam! takde respon pun!!!

uwaaaaaaaa!!!!!!

Monday, 23 June 2008

:: Weekend Saya ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Sabtu dan Ahad lps, jadual saya packed.Penatnya sgt terasa..tp tak apalah..utk kebaikan saya dan org lain jgk...

hari sabtu, saya membasuh baju2 dan mengemas umah. abg aleh ke kedai spt kebiasaannya. (saya cuba menghasut dia supaya memonteng,tutuplaa kedai utk sehari,tp hasutan saya tidak bermakna.huh!)

pukul 11 pg, saya beserta Mak,kakak ipar dan anak buah ke rumah abg ipar saya di mengkuang.mkn tengahari disitu.lps berbual serba sikit,kami pulang terus ke Lahar Yooi jam 1.30 ptg.

Pukul 2.30 ptg,usai sj solat zohor, saya pulang ke rumah Ma @ Kg Petani, naik moto dgn abg an, ke kedai ma di Mara BM. Ma ajak saya ziarah Bakyah yg baru bersalin anak sulongnya..and the newly baby named Nurul Aqilah Nabihah.(isk..mcm nama Aqilah Humaira).

blk umah ma dah dekat pukul 6,lps ma ajak ke 2,3 tempat.solat asar dan siap2 kan brg2 buh belakang kereta utk dibwk blk umah sendiri. rak baju,papan gosok,kotak majalah,brg2 hadiah (3,4 kotak) & a few things.

sampai umah mak dah 6.40 pm.masuk dapur siapkan mkn mlm..wahh...mak suruh saya masak sambal tumis ikan bilis + petai..!! (mak sudah mula menguji kepakaran menantunya ini memasak..hehehe) dan alhamdulillah..well done baby!!!

lps magrib lps mkn dgn abg aleh, saya mintak dgn abg utk stay kat umah,dgn sbb nak mengemas baju2 .. rak dah ada kan...(sbnrnya dah penat nak gi jg kedai pulak..lgpun mlm ni kan ada cerekarama...kat kedai takde TV..) dan dia mengizinkan..fuh..lega!

saya tak sedar pukul berapa saya terlelap. saya sedar abg aleh kejutkan saya dgn letak bihun tomyam dekat dgn hidung saya.mkn tgh mlm??jgn amalkan ya!!

hari ahad , kalau zaman bujang-bujangan dulu,mesti lps subuh saya akan tido sepuas-puasnya,sampai ma marah2.hehe.tp skrg dah tak boleh..uwaa!!
hari ni saya nak ke Sik,kedah, umah kakak ipar saya. and again saya bwk mak,kakak ipar dan anak2 buah tanpa suami saya. huhuhu..abg aleh,as usual, buka kedai jam 8.30.waima hari ahad sekalipun..
(dah2 riena,jgn mengeluh..mujurlah suami kamu tu rajin bekerja..kalau dia pemalas?tau nak membongkang ja dpn tv?mcm mana??)

ok2..saya terima.saya sabar dan saya faham.

pukul 9 kitorang bertolak,sampai sana pukul 10.20am. kg yg terpencil,aman damai,ada dusun, ada sungai..best la sgt.mkn tengahari tepi sungai,mandi manda,tido kejap,lps asar bertolak blk.singgah pasar mlm kuala ketil dan sampai umah ketika azan maghrib berkumandang..

mlmnya..sekali lg saya mintak dgn abg aleh,saya tak nak pegi kedai..alasan : nak gosok baju gi keje besok2...

itulaaa hari weekend saya.
penat.

:: 23 Jun 08 ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

hari ini, ulang'bulan' pertama pernikahan saya dgn abg aleh.alhamdulillah, segalanya berjalan baik,walaupun kdg2 tensi dgn keadaan-keadaan sekeliling,tp kami berjaya hadapinya dgn tenang.ingat, yg Allah sentiasa bersama dgn hamba2Nya yg sabar..

org selalu ckp,
masa bercinta lain..
lps kawen lain..
lps kawen baru kita tau perangai buruk/huduh dia...
dan kita pun dah berani tunjuk perangai buruk/huduh kita...

termasuk lah saya dan dia...

apa dia perangai buruk tu???

isk..tak baik membuka pekung di dada...hahahahahahaha!!!!

Thursday, 19 June 2008

:: My Life Currently ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Ramai yang bertanya..

"mcm mana sejak jd bini org nih?" @ "how's life getting on?" @ mcm2 soalan yg sewaktu dgnnya.

hmm..mcm mana ye..meh nak cite..

ok,sekarang saya telah menetap di rumah sendiri,berdua dgn abg aleh. mcm saya ckp sblm ni,rumah kami bersebelahan dgn rumah mak mertua saya.

saya berulang alik dr lahar yooi ke ptg pauh dgn motor kriss saya,2 hari pertama saya lalu jln sungai dua-ptg pasir-ptg pauh,mkn setgh jam jgk. kemudian saya lalu jalan jarak-penanti-ptg nibong, dan hasilnya saya jimat 10 minit.lebih dekat.

ok,rutin : pagi2 saya siap dlm 6.45-7 tu,mesti saya ke rumah mak dulu,mak mesti akan ajak saya 'menyorok' (baca : sarapan). biasa mak akan buat kueh2 kg cth : kuih cara,kuih lopes,cucur udang,lempeng dll. sgt rajin mak mertua saya kan??lps sarapan dan berbual2 kosong dgn mak,saya ke tmpt kerjalah. utk abg aleh saya dah siapkan bekal utk dia.(bekal air je..hehehe). abg aleh meniaga sendiri,jam 8.30 dia dah buka kedai.

ptg saya biasa sampai umah jam 5.30, jenguk mak dulu.tanya nak masak apa.dan biasanya saya letak nasi & buat sayur @ goreng ikan je sbb menu utama mak dah siap masak.(bertuah kan menantu nih?) lps siap semua saya blk umah sendiri,mandi dan mengemas @ lipat kain sementara tunggu abg aleh blk sblm maghrib.

abg aleh blk,solat jemaah sama2,mkn, (time ni mak dah ke surau,lps isyak baru mak blk.biasa saya teman mak mkn dulu @ mak mkn kemudian lps blk surau.) lps mkn kitorang siap ke kedai abg aleh,saya tolong (baca : temankan) abg aleh berniaga...

pukul 12 mlm,kedai tutup,baru kami pulang ke rumah, solat isyak dan zzzzzzzzzzzzzzzzzzz...........

mcm mana?ok ke my rutin??saya akui,mmg kdg2 saya letih,dah tak larat nk teman abg aleh kat kedai,tp saya kesian sgt kat dia.kalau saya penat,dia pun tentu penat jgk.tp kami terpaksa korbankan rasa penat itu,bisnes abg aleh ni baru je nk mula,kami x mampu lg nk hire someone utk tlg jg kedai, jd terpaksa la kami lakukan sendiri. sekurg2nya,bila saya ikut abg aleh ke kedai, saya dah buat dia hepi dan senang hati tgk saya ada dpn mata dia.

dlm seminggu, 2-3 mlm saya akan blk ke rumah ma di Kg petani. walaupun dah ada umah lain, dan kehidupan sendiri, bonda sendiri takleh dilupakan...

Wednesday, 18 June 2008

:: Dilanda kemalasan... ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
saya terasa malas sgt nak buat keja sejak 2,3 hari ni...
pandang meja dgn pandangan kosong...

report lawatan tak siap lg..
scan exam paper pun tak setel lg..
data spss pun tak buat lagi..
ni dah kena buat 5S plak..
kena kemas2 meja dan library ni bg cantik2..
projek KIK pun masih tertangguh lg..
arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh............segannnya nak buatttttttttttttttttttttttttt...............

agaknya,ini yang dinamakan makan gaji buta ek???

ohh tidakk!!!!

Tuesday, 17 June 2008

~ Selamat Hari Ayah @ Abah ~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

dah terlewat 2 hari..tp teringin jgk nak mengungkapkan sesuatu...

utk ayah,
Hj Yusuf Hj Omar..
..
sampai bila-bila pun ina rindu ayah..tiap kali ina peluk ayah dan cium ayah,ina tau kasih syg ayah sgt tinggi utk ina...

Untuk Abah,
Hj Musa Abd Manaf...
walaupun ina cuma menumpang kasih dgn abah, ina tetap sayang abah dunia dan akhirat..insyallah...
happy father's day to all ayah,abah,daddy,papa,bapak,abi,baba bla bla bla bla......

Monday, 16 June 2008

:: Melawat @ berjalan2?? ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Khamis dan jumaat lps, saya ke Perak utk lawatan kerja.ecehh..lawatan kerja la kononnya...

kami (baca : saya dan staf2 library lain) bertolak dari UiTM penang jam 8.15 pg dan sampai di UiTM Perak di Seri iskandar jam 11 pg.kami disambut meriah.kalah artis.hahaha.

ni gambar2 sekitar UiTm perak.






lps tu,jam 2 kami ke Univ Teknologi Petronas.



(iskk..rupanya lagi senang masukkan gambar2 dalam ni dari guna fotopages. huhuhu)

Mlmnya kami ke Lumut, berjalan2 sambil menghabihkan RM.

ini bdk2 gelong - Ubi & Fendy.

mlmnya kami bermalam di asrama UiTM perak.

esoknya kami bertolak ke Univ Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di Tanjung Malim.Librarynyaa...superb!!!!

ini pengantin baru. Sha ni kawen bln 3 hari tu dan sedang peknen 2 bulan.murah rezeki dia suami isteri..

lps sejam setgh di sana,kami pun bertolak pulang..sampai UiTM Penang jam 6.30 selepas meleret-leret kot jalan...
ni sebelum saya melenakan diri...

dan ini pic yg telah dicandid oleh rizal..suka2 hati dia je!!

:: Pengakuan ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

aiii..kata suka berblog,tp dah lama tak update ni..

kdg2 terpikir,ada ke yg baca apa yg saya tulis??

aahh,tak pentinglah..yg saya tau saya suka menulis..samada org baca ke tak, saya tetap akan menulis..


ohh,ini anak saudara saya,namanya Muhammad Afif Safwan..bijak,becok dan nakal. 1 perkara tentang abg cik afif ni ialah, dia tak reti tido lps bgn suboh kalau hari cuti,lps solat je mulaa laa dia menilau2 pikir apa nk buat..kalau kakak2 dia..huh,30x kejut pun blom tentu bangun...Afif ni sekali kejut je dah bgn..ni gambar kitorang masa kat mengkuang dam, 4 hari lps aku bergelar isteri.
dan ini 7 dari 10 anak2 saudara saya..kami berpoya2 di tasek mengkuang...



ini ikan2 yg dalam tasek tu...nampak jinak,tp cukup susah nk tangkap.

ermm....saya malu nak mengaku..yg sebenarnya..saya rindukan anak2 saudara saya...isk..isk..isk....

Tuesday, 10 June 2008

:: naik minyak ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Saya baru nak komen bab harga minyak yg naik mendadak.walaupun dah terlewat,saya ttp nak komen.

masa berita tu diumumkan,saya nun di pulau,best punya dok bermadu bulan dgn cek abg saya.

dpt ja berita tu melalui sms dr kakak dan ma,kami termenung berjam2 ditepi laut.

abg : teruk kan,taktau lah mcm mana nanti.lps ni mesti semua harga brg naik.kita baru nk mula hidup baru,dah diduga mcm ni.

saya : hmmm..apa daya kita.lps ni kita kena jimat gila,guna duit utk yg penting2 saja..selagi tak perlu sgt,kita jgn beli lg..

abg : baru plan nak buh astro...

saya : daahh..tak payah..bln 7 letrik nak naik plak..

abg : kita takpalaa,ok lg..tp kesian kat org2 miskin, yg hanya cukup2 mkn..kalau depa ada 3 ringgit ja, mana nk beli mkn,mana nk isi minyak...perut nk kena isi,moto nak kena bergerak..

saya terdiam..tiba2 rasa basah mata saya..pikirkan kata2 abg aleh saya itu...

mcm2 ulasan yang kita dgr..masing2 bg jln mcm mana beban ni dpt dikurgkan..saya belum berhenti berharap moga harga ini dpt dikurangkan..hrp sgt2..tolonglahhhh....

sblm ini abg aleh saya nak hantar dan amik saya blk dr keje,tp bila jd camni,saya terpaksa naik moto sendiri dr Lahar Yooi ke UiTM ni..jauhh oo...3x ganda dr Kg Petani ke UiTM..huhuhuhu!!!

ohh ya..byk gambar2 saya dah update dlm fotopages.
jenguklah ya!

Monday, 9 June 2008

:: Kembali.. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

perasaan lps bercuti..emmm...hepi..sgt teruja utk kembali bekerja..dah rindu dgn kwn2 gelongku di opis..seminggu tak berinternet,byk benda yg dirindui..emel,circle irshad,fotopages,friendster and my blog..

ok2.later lah bercerita.blur lah pulak.

Langkawi 2017

Bulan 7, lps raya hari tu. Saya rasa nakk sgt p bercuti. Saya sorg. Tanpa anak2. Tp takkan bolehlaa nak tinggal anis nuha, sbb masih menyusu...